ING trainees maken het verschil voor de klant
Waarom zou je als trainee bij een bank aan de slag gaan? Trainee Loes Verstappen en directeur Particulier Hans Hagenaars van ING leggen uit welke kansen er liggen voor afgestudeerde talenten. “Je kunt iets doen wat een impact heeft op het leven van ruim acht miljoen klanten.”
“Ik had nooit verwacht dat ik bij een bank terecht zou komen. Financiën, ik kon niks saaiers bedenken.” Toch begon Loes Verstappen in 2010 als trainee bij ING. “Ik kwam via-via in contact met ING en zo ontdekte ik wat de rol van de bank is in het leven van zoveel mensen.”
Werken bij ING is zo interessant, omdat een bank dagelijks impact heeft op ieders leven, stelt Verstappen. “De meeste mensen zijn niet heel graag bezig met hun financiën. Maar consumenten willen wél elk moment van de dag geld kunnen overmaken met de app op hun mobiel, waar ze ook zijn ter wereld. Ik wil graag met ze meedenken: hoe kun je het zo makkelijk mogelijk maken om je bankzaken te regelen?”
Management van de toekomst
Directeur Particulier Hans Hagenaars van ING windt er geen doekjes om: trainees zijn voor ING ontzettend belangrijk. “Ze brengen intelligentie en verfrissende ideeën in en zijn het management van de toekomst. Als je die mensen niet in voldoende mate naar je toehaalt, kun je op langere termijn een probleem krijgen met leiderschap. In mijn bedrijfsonderdeel werken zesduizend medewerkers. Om al die onderdelen goed te managen, heb je een kwalitatief hoogwaardig senior-management nodig.”
“Wat me aansprak was dat ING aangaf: je krijgt vanaf het begin verantwoordelijkheid en je kunt echt mooie dingen neerzetten”, zegt Verstappen. “Je hoort vaak dat je in een traineeship op andere plekken minder verantwoordelijkheid krijgt, maar hier wordt je mening op prijs gesteld. Daarnaast krijg je veel begeleiding op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. In je werk heb je te maken met aspecten als IT, risk en finance. Daar leer je ook ontzettend veel over.”
Verstappen kreeg in het 1e halfjaar als projectleider de mogelijkheid om de Financiële Infomatieavonden op te zetten. Dat waren bijeenkomsten voor klanten en niet-klanten over thema’s als een huis huren of kopen en het pensioen. “Ik ben van Roermond tot Groningen gereisd om die avonden ook zelf bij te wonen. Dat was zo gaaf om als eerste project te doen.”
Na die twee projecten van elk een halfjaar, komt de trainee in de eerste ‘echte’ functie. Dit is nog steeds onderdeel van het traineeship. Verstappen werkt nu als productmanager bij de afdeling sparen. “Het draait er hierbij om hoe we de klant kunnen helpen bij de vraag: hoe kan ik rendement halen uit m’n geld, voor nu en voor later?”
Veel verschillende functies
Als je net bent afgestudeerd, weet je vaak nog niet precies wat je wil. Hagenaars: “Een bankomgeving biedt veel mogelijkheden en de kans om door te groeien. Je bent in deze sector aan het juiste adres als je zoekt naar complexiteit, een snel veranderende omgeving met veel klantcontact, ontwikkelingen in technologie, regelgeving, fraudebestrijding, marketing, operational excellence en efficiency.” Loes Verstappen stond hier in het begin nog wel van te kijken. “Ik had nooit gedacht dat een bank zoveel verschillende soorten functies nodig heeft.”
Van de banken in Nederland is ING het meest internationaal actief, benadrukt Hagenaars. “We hebben daarnaast een zichtbare cultuur ontwikkeld, die gericht is op veranderen en op het klanten naar de zin maken. We bekleden in veel landen nummer-één posities in termen van klanttevredenheid. We zoeken mensen die in staat zijn om het gedrag van klanten te doorgronden. Het belang daarvan neemt alleen maar toe.”
De eerste 6 maanden van het traineeship bij ING staan in het teken van de kernactiviteiten van de richting die de kandidaat heeft gekozen. Loes Verstappen begon bij Retail Banking. “Ik heb bedrijfskunde gestudeerd, Business Administration en als master Organizational Design and Development in Nijmegen. Dat is een vrij brede opleiding. Daarbij sloot retail goed aan. Ik vind het vooral interessant dat retail gaat over de alledaagse klant, mensen zoals jij en en ik.”
Verstappen: “Ik heb dat eerste halfjaar ook benut om veel met anderen in het bedrijf te praten en ze te vragen: wat doe je nou eigenlijk en vind je dat leuk?” Het 2e halfjaar gaat de trainee aan de slag met een ander project. “Sommigen werken het eerste halfjaar bij marketing en vinden dat zo leuk dat ze weer op een andere marketingafdeling gaan werken”, zegt Verstappen. “Ik ben ook bij marketing begonnen, maar wilde daarna graag een andere kant zien. Zo kwam ik bij productmanagement uit. Ik vond spaar- en betaalproducten heel interessant, omdat het producten zijn die de meeste mensen hebben.”
Steviger in de schoenen
“Een bank kan het verschil maken tussen een leuke en een wat slechtere financiële toekomst”, zegt Hagenaars. “Het is een bedrijfstak waarin je echt iets kunt betekenen. We kunnen echt mensen helpen bij hun financiële keuzes, en om ze steviger in de schoenen te laten staan.”
Het traditionele beeld van traditionele bankiers dat ook Loes Verstappen had, klopt allang niet meer, stelt Hagenaars. “Zijn we een technologiebedrijf of toch nog een bank? Vier jaar geleden hadden we geen app voor betalen via de telefoon, en nu zijn we de grootste van Nederland. Er maken al 2 miljoen klanten gebruik van onze Mobiel Bankieren App. In het hart van de technologiesector zijn we ook een groot bedrijf. Ga maar na: we staan in de top-tien van internetdomeinen van Nederland, samen met bedrijven als Google en Facebook.”
Welke eigenschappen moet een trainee hebben, om bij ING aan de slag te kunnen gaan? Hagenaars: “Het begint allemaal met gedrevenheid en klantgerichtheid. Je kunt nog zo slim zijn, maar dat is uiteindelijk niet de kern. De mensen die komen bovendrijven, beschikken over een enorme drive om impact te hebben in de maatschappij en in de mate waarin een onderneming links- of rechtsom gaat. Klanten echt verder helpen, daar halen ze een kick uit.”
Kennisgedreven mensen
“Je ontdekt gauw genoeg of iemand de echte gedrevenheid heeft, of dat hij of zij gewoon een baan zoekt”, vervolgt Hagenaars. “Je merkt het aan de passie waarmee mensen aan tafel zitten. Hoeveel wedervragen stellen ze? Wat drijft ze?” Wat ook meetelt, is of de kandidaat echt wil snappen hoe iets zit, legt Hagenaars uit. “Er zijn veel mensen die een mening hebben, zonder dat ze eerst de feiten hebben onderzocht. Wij zoeken kennisgedreven mensen. Die zich écht verdiepen in de materie: hoeveel klanten gaan naar een bankkantoor? Hoeveel bellen er? Wat zijn nou de drijfveren van de klant?”
Hagenaars let ook op autonomie bij kandidaten. “Zeker als je trainee bent, heb je nog niet die strepen op je mouw. Durf je tegen de gevestigde stroom in te redeneren en je een eigen mening te vormen? Je moet goed kunnen luisteren, maar ook op basis van je analyse met een eigen visie komen."
Het CV van een kandidaat kan al iets zeggen, vindt Hagenaars. “Heeft iemand verre reizen gemaakt, of in het buitenland gestudeerd of gewerkt? Dat is een goed teken. Dan is hij of zij bereid om uit de comfort-zone te stappen. De vraag die vooral telt is: heb je voldoende energie en vechtlust om het jezelf niet te makkelijk te maken? Het staat natuurlijk ook mooi op een CV als iemand preses was bij de studentenvereniging. Maar dat alleen maakt hem of haar niet per definitie een betere kandidaat. Die persoon kan om die reden ook een paar jaar langer over z’n studie hebben gedaan.”
Vrienden geworden
Voor Loes Verstappen is het onderling contact met de andere trainees ook heel waardevol. “Ik ben samen met zeven andere Retail-trainees begonnen. Allemaal zijn ze nog werkzaam bij ING. We zijn vrienden geworden. Toen we net van de universiteit kwamen, waren we nog heel bleu. Inmiddels zijn we vier jaar verder en heeft iedereen leuke stappen gemaakt in z’n ontwikkeling. We zijn uitgewaaierd binnen de organisatie, maar we gebruiken elkaar nog steeds om te klankborden.”
Ook komen één keer per jaar alle trainees van over de hele wereld bij elkaar, vertelt Verstappen. “Dan zie je ook de mensen die in landen als Frankrijk, China, en Amerika zijn begonnen. Dat is fantastisch om mee te maken. Daarnaast biedt het een groot netwerk binnen ING. Je zit allemaal een beetje in dezelfde fase en je loopt tegen dezelfde dingen aan. Samen groei je ook in je persoonlijke ontwikkeling.”
Het ING International Talent Programme
ING biedt veelbelovende wo-afgestudeerden de kans om hun talent volop te benutten met een traineeship bij de bank: het ING International Talent Programme (IITP). Het programma duurt drie jaar. In die periode kunnen trainees zelf hun carrière vormgeven.
Je kiest zelf welke richting van het traineeship het beste bij je past. Er zijn 5 mogelijke richtingen: Retail Banking, Commercial Banking, Finance, Risk en Information Technology. Tijdens de volle 3 jaar is er steeds aandacht voor begeleiding, coaching, training en persoonlijke ontwikkeling. Op het My Career-platform kunnen trainees dit zelf managen.
ING-trainees krijgen een contract voor onbepaalde tijd. Ze hebben de zekerheid van alle aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die gelden voor ING-medewerkers. Daarbij komt de mogelijkheid om veel te leren en snel te groeien, om te werken in het buitenland en veel mensen te leren kennen.