Banken.nl lanceert Social Media Banken Monitor

19 november 2014 Banken.nl

Vandaag lanceert platform Banken.nl in samenwerking met Tracebuzz de ‘Social Media Banken Monitor’. Met de monitor kunnen consumenten, banken, media en ieder ander realtime inzicht krijgen in het online sentiment per bank en de bankensector als geheel. Naast het sentiment zijn ook het aantal tweets en de belangrijkste Facebook statistieken per bank inzichtelijk gemaakt.

Gebruik social media
In de afgelopen jaren is het gebruik van social media fors toegenomen, ook binnen de bankensector. Social media is al geruime tijd de plek om ervaringen en meningen over banken of de bankensector te delen. Bovendien wordt social media steeds vaker als een kanaal gebruikt waar allerlei diensten worden aangeboden en waar interactie met de klant plaatsvindt. De drie grootbanken hebben gezamenlijk alleen al bijna 500.000 fans op Facebook en 200.000 volgers op Twitter. Ook het volume is aanzienlijk, in totaal zijn de afgelopen week meer dan 17.000 tweets verstuurd over de bankensector.

Social Media Banken Monitor
Tot op heden was het sentiment van de Nederlandse bankensector en de banken afzonderlijk niet inzichtelijk. Dit terwijl het wel interessant is om te weten wat er over banken in het algemeen wordt gevonden. Overheerst de negativiteit of is men over het algemeen juist positief? Hoe reageren consumenten bijvoorbeeld op berichten in de media of op storingen van internet bankieren? Om in deze behoefte te voorzien hebben Banken.nl en Tracebuzz de Social Media Banken Monitor gelanceerd.

Hieronder staan twee voorbeeld grafieken weergegeven van de Social Media Banken Monitor.

Social Media Banken Monitor

De Social Media Banken Monitor maakt op overzichtelijke wijze het sentiment en het aantal tweets per bank en de totale bankensector openbaar. De resultaten van Nederlandse banken zijn volledig transparant en worden realtime weergegeven in interactieve grafieken. Een overzicht van de top 10 Facebook profielen van de Nederlandse banken maakt de monitor compleet. Aan de hand van het aantal fans, likes en shares wordt de populariteit van banken op Facebook weergegeven.

Een eerste korte analyse
De Social Media Banken Monitor levert tal van inzichten. Zo laat een eerste blik op de resultaten zien dat er gemiddeld 2.500 keer wordt getweet door en over de bankensector per dag. Het volume verschilt per dag echter aanzienlijk. Zo steeg het volume afgelopen vrijdag fors nadat ABN AMRO haar winstcijfers bekend maakte. Over de bankensector als geheel was men de afgelopen week meer positief dan negatief, met uitzondering van afgelopen zondag, toen een grote Nederlandse bank met een storing van internet bankieren kampte. De afgelopen week overheerste toch het positieve sentiment mede door het initiatief van banken om het resterende saldo van de chipknip terug te storten en de mogelijkheid van retourpinnen.

Bekijk de Social Media Banken Monitor