Canadees hoofd Retail Challengers & Growth Markets ING
ING Bank heeft de Canadees Aris Bogdaneris binnengehaald. Per 1 juni wordt Bogdaneris directeur voor alle landen buiten de Benelux, waar ING actief is als zaken- en retailbank. Hij wordt tevens lid van het bestuur van de bank.
Consumentenbankieren en IT
Aris Bogdaneris stapt over van de Oostenrijkse bank Raiffeisen Group naar ING. Bij Raiffeisen Group is hij directeur van de retailbank en operationeel verantwoordelijk voor alle IT- en servicecentra van de op Oost-Europa gerichte Oostenrijkse bank. Bogdaneris leidde eerder de Budapest Bank, een Hongaarse dochterbank van GE Capital. “Bogdaneris heeft ruime ervaring en diep begrip van consumentenbankieren en IT, twee gebieden die steeds meer vervlochten raken in de digitale wereld van vandaag”, aldus CEO Ralph Hamers van ING.
Betere data analyse, digitale processen
Aris Bogdaneris gaat een belangrijke rol vervullen in de Think Forward strategie van ING. Hij moet investeren in innovatie om voorop te blijven lopen op digitaal gebied in ING’s challenger markten Duitsland, Italië en Spanje, en in de groeimarkten, zoals Turkije, Polen en Roemenië, zo meldt ING. De Canadese bankier introduceerde in 2010 voor Raiffeisen Group de internetbank Zuno. Hij werd daarbij geïnspireerd door ING’s Duitse internetbank DiBa, vertelt hij in een interview op de ING-website. In het interview gaf hij ook aan dat bij het ontwikkelen van Zuno helder werd dat innoveren vooral gaat om beter data beheer en analyses, maar ook om het aanpassen van de processen in de kern van de bank aan de digitale en mobiele technologie.
Anticpieren op nieuwe modellen
“We moeten de voortdurende feedback van klanten gebruiken en processen zo aanpassen dat deze eenvoudiger en efficiënter worden”, zegt Bogdaneris. De concurentie van grote internet-, social media- en telecombedrijven zoals Google, Facebook of Vodafone en van kleinere fintech-startups neemt flink toe. “Het risico voor banken is dat deze ‘aanvallers’ het meest winstgevende en minst gereguleerde deel van de waardeketen binnendringen met nieuwe producten en bedrijfsmodellen. Banken moeten daar bovenop zitten en aspecten van deze nieuwe modellen overnemen om zich te beschermen en concurrentievoordeel te behalen”, stelt Bogdaneris.
Big data en grotere transparantie
Een concurrentievoordeel bieden de big data waar de bank over beschikt. Daarbij gaat het erom, te bepalen welke gegevens moeten worden verzameld, en welke kunnen worden genegeerd, om betere producten en diensten aan te bieden en risico’s af te dekken, aldus de Canadese bankier. Ook zijn visie op de Europese bankenunie sluit aan op die van ING. “Ik verwacht dat de Europese bankenunie op termijn voor een transparanter en eerlijker speelveld zal zorgen wat betreft kapitaaleisen en liquiditeitsbuffers. Tegelijkertijd zal een aantal blokkades in het geldverkeer tussen dochter-ondernemingen en bankkantoren binnen de EU worden opgeheven”, zegt Bogdaneris.