ING beste zakenpartner volgens Incompany 500
ING is volgens het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek de nummer-1 zakenpartner in Nederland. In de top 10 van 2015 staan Rabobank en ABN AMRO respectievelijk op de 5e en 9e plek. Woensdagavond nam Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk ING Nederland, de Incompany 500-award in ontvangst.
Bevestiging juiste stappen
Voor de Incompany 500 wordt jaarlijks een onafhankelijk onderzoek gehouden onder 3000 zakelijke beslissers naar de reputatie en aantrekkingskracht van organisaties. “Dit zijn bestaande of potentiële klanten van ING, en daarom is voor ons heel belangrijk wat zij van ons vinden,” zegt Vreugdenhil. “Dat juist zij ons de beste partner vinden om zaken mee te doen, zien we als een enorm belangrijke bevestiging dat we de juiste stappen hebben gezet bij al onze initiatieven om als bank de wensen van de klant centraal te stellen.”
Intensiever persoonlijk contact
Als onderdeel van de klantgerichtere benadering waar ING de afgelopen jaren op heeft ingezet, worden klanten veel meer dan vroeger betrokken bij de dienstverlening van de bank. “We zijn wezenlijk anders gaan werken”, licht Vreugdenhil toe. “Wat vooral belangrijk is, is dat we het persoonlijke contact met klanten intensiever hebben gemaakt. We hebben een speciaal zakelijk adviesteam dat ondernemers zeventig uur per week te woord kan staan. Ook hebben we meer relatiemanagers aangesteld die dagelijks contact hebben met onze klanten. Met de inzet van klantenadviesraden en klantenpanels zijn we verzekerd van een constante stroom van waardevolle feedback die we bij alle beslissingen als belangrijke input gebruiken.”
Productontwikkeling samen met de klant
ING betrekt consequent klanten bij productontwikkeling. Vreugdenhil: “Als we nieuwe producten willen introduceren beginnen we met een basisproduct en laten we de toekomstige gebruikers meedenken over de verdere ontwikkeling. Vervolgens hebben we klanten gevraagd: “Wat willen jullie dat wij toevoegen? Dan krijg je bruikbare feedback en blijf je jezelf verbeteren.”
Deze benadering ziet Vreugdenhil als een goed model voor de toekomst. “ING zal nog sneller moeten innoveren en inspelen op de veranderende klantbehoefte. Dat is volgens mij de beste manier om de aantrekkelijkste bank voor klanten te blijven.”