Banken waarschuwen voor alternatieve IBAN-diensten
Nadat de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland zijn gestopt met hun IBAN BIC Service, trekken alternatieve websites die oude rekeningnummers omzetten in IBAN-nummers hogere bezoekersaantallen. Banken waarschuwen echter voor deze diensten, omdat de betrouwbaarheid van de websites niet gewaarborgd is.
Alternatieve omnummerdiensten van commerciële partijen trekken steeds meer bezoekers. “We kunnen niet garanderen dat die diensten betrouwbaar zijn”, aldus Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. “Als je die sites gebruikt, doe je dat op eigen risico.” Sinds 1 april is de IBAN BIC Service van NVB en Betaalvereniging Nederland uit de lucht, waardoor consumenten steeds vaker van de IBAN-diensten van alternatieve partijen gebruikmaken.
Redenen voor stopzetting
De Nederlandse banken stopten met hun eigen omnummerdienst vanwege de kosten die daaraan verbonden waren. Volgens Boudewijn kostte de dienst een paar miljoen euro per jaar, doordat er “een hele grote database achter hangt met rekeningnummers”. Volgens Boudewijn is er genoeg aandacht besteedt aan het langere rekeningnummer en wordt het tijd dat iedereen weet wat zijn nummer is. “Jarenlang is er campagne gevoerd, het staat op facturen, rekeningafschriften, op de meeste bankpassen. Je moet een keer ophouden met dat oude rekeningnummer te gebruiken.”
Een andere reden voor het stopzetten van de dienst is omdat het aanbod volgens Boudewijn alleen maar de vraag in stand hield. “We zijn al meer dan vijf jaar bezig om mensen van IBAN bewust te maken. Het houdt gewoon een keer op”, sluit hij af. Eerder deze week wees Betaalvereniging Nederland ook op de foutgevoeligheid van de IBAN-BIC dienst en op Europese wetgeving die voorschrijft dat banken oude rekeningnummers niet meer automatisch mogen omnummeren naar IBAN.
Onbetrouwbaar
Maar consumenten trekken zich blijkbaar niets aan van de waarschuwingen van Boudewijn. OpenIBAN.nl zag zijn bezoekersaantallen vertienvoudigen sinds de IBAN service van de banken is gestopt. Paul van Eijden van de omnummerdienst: “Mensen hebben nog steeds behoefte om hun oude rekeningnummer in te vullen. Wij voorzien daarin.” Van Eijden waarschuwt dat er ook IBAN-diensten actief zijn die niet te vertrouwen zijn.
Frauderen is vooral bij het omzetten van een rekeningnummer met minder dan 7 cijfers eenvoudig, omdat hierbij de klant minder goed kan checken of het juiste nummer wordt weergegeven. Matthijs Huisman van IBANNL.org: “Het is mogelijk voor iedereen die dat wil om een website te maken waarbij ze hun eigen rekeningnummer weergeven in plaats van het juiste nummer.”
De banken geven aan niet blij te zijn met de verschillende alternatieven die online actief zijn. Hun waarschuwing luidt: “Gebruik geen commerciële sites, je kan een onjuist IBAN-nummer krijgen.” En als je dan toch een oud rekeningnummer krijgt van iemand, kan je volgens hen beter even vragen om zijn of haar IBAN, in plaats van het nummer op te vragen bij een online dienst.