World Economic Forum waarschuwt voor disruptieve tech
Grote (internationale) banken en verzekeraars moeten dringend hun bedrijfsmodellen aanpassen. De financiële markt wordt overspoeld door fintech-startups, die zich richten op het verbeteren van financiële dienstverlening aan bedrijven en consumenten. Dat zegt het World Economic Forum naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport over de toekomst van de financiële dienstverlening.
World Economic Forum
Het World Economic Forum is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, internationale politici, intellectuelen, en journalisten, in totaal zo’n 2.500 personen. Het World Economic Forum organiseert jaarlijks in de winter een jaarvergadering in Davos en diverse regionale conferenties in alle continenten. Het World Economic Forum wordt als een invloedrijk platform beschouwd.
Traditionele financiële wereld holt uit
Het World Economic Forum heeft samen met Deloitte onderzoek gedaan naar fintech-startups. De conclusie van het onderzoek ‘The Future of Financial Services, How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed’ is dat technologie de bolwerken van de traditionele financiële wereld uitholt, net zoals eerder plaats vond in de reis- en entertainmentindustrie.
Investeringen stijgen in hoog tempo
In het rapport constateren de onderzoekers dat de investeringen in fintech-startups wereldwijd in hoog tempo stijgen. Vorig jaar werd er 12,2 miljard dollar in de fintechsector geïnvesteerd, drie maal zo veel dan in 2013. Voor de traditionele gevestigde partijen dient dit een duidelijk signaal te zijn dat er een belangrijke ontwikkeling plaats vindt die de financiële markt volledig overhoop zal halen.
Online, kleine balans en data zijn differentiators
Financiële technologiebedrijven zetten online platformen in, hebben een kleine kapitaalbasis en maken strategisch gebruik van data om in hoog tempo klanten en inkomsten binnen te halen. Al met al blijken deze frisse technologiebedrijven een strategische voorsprong te hebben, concluderen de onderzoekers.
Traditionele bedrijfsmodellen ondermijnen
In het onderzoek komen een aantal nieuwe vormen van financiële dienstverlening naar voren die de traditionele bedrijfsmodellen ondermijnen, bijvoorbeeld de ‘robo-adviseurs’, oftewel geautomatiseerde systemen die investeringsadviezen geven. Het traditionele spel van face-to-face relaties met klanten en gesloten distributiekanalen wordt dan geheel anders. Crowdfunding- en andere leenplatformen maken het voor banken ook steeds moeilijker om een goed beeld te krijgen van de kredietwaardigheid van klanten.
Gepersonaliseerde verzekeringen op basis van data
Behalve banken moeten ook verzekeraars zich zorgen gaan maken over de opkomst van gepersonaliseerde gezondheids-, levens- en autoverzekeringen, stellen de onderzoekers. In tegenstelling tot het traditionele model van een gemiddeld gemeenschappelijk financieel risico, schatten fintech-partijen financiële risico’s in op basis van online data.