Banken eisen 7,7 miljoen van phishingbende
Vier grootbanken in België hebben een bedrag van ruim €7,7 miljoen teruggeëist van de phishingbende die vanuit Nederland de bankrekeningen van ruim 1.000 Belgen leeg trok. De bende was actief van de zomer van 2012 tot februari 2014 en staat nu – na hun aanhouding in de loop van 2014 – voor de rechter in Mechelen. BNP Paribas Fortis en ING vorderen het meeste geld terug van de acht kopstukken die terechtstaan.
In de geschatte periode van mei 2012 tot februari 2014 was er een bende actief in Nederland die zich in België schuldig maakte aan ‘phishing’. Phishing is het ‘vissen’ naar bijvoorbeeld bank- en inloggegevens van bankklanten door criminelen via internet, telefoon of e-mail. De 24-koppige bende kreeg het, via vervalste bankmails en ‘geruststellende’ beveiligingstelefoongesprekken met een bendelid die zich voordeed als bankmedewerker, voor elkaar om meer dan 1.000 Belgen op te lichten en na het verkrijgen van hun inloggegevens de bankrekeningen te plunderen. Zo haalde de bende een buit binnen van ruim 7 miljoen, voordat deze werd opgepakt in een samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische politie. De bendeleden staan anno 2015 terecht voor de rechtbank in Mechelen.
Banken als burgerlijke partij
Als vertegenwoordigers van de burgerlijke partij in het proces kwamen eerder deze week vier grootbanken aan het woord – KBC, Belfius, BNP Paribas Fortis en ING. De banken betaalden de klanten van hen die slachtoffer werden reeds uit eigen zak terug en willen nu de verdwenen gelden terugvorderen op de criminele phishingbende. In totaal eisen zij een bedrag van ruim 7,7 miljoen terug van de kopstukken. Bij ING werd naar verluid €2,13 miljoen buitgemaakt, en de grootbank vraagt dit bedrag dan ook terug van de bendeleiders. BNP Paribas Fortis liep een groter verlies – de bank eist €3,98 miljoen terug. Belfius wilt ruim €708.000 terug en KBC eist een schadevergoeding van €563.743.
KBC liet weten enorm te hebben moeten investeren in extra beveiliging als gevolg van het voorval en wilt dat ook bijkomende materiële schade vergoed wordt. “Een nieuwe software van 329.000 euro werd ontwikkeld en we hebben berekend dat we door deze zaak voor 158.000 euro aan extra kosten hebben gehad door het detecteren en recupereren van gelden. Maar niet minder belangrijk: onze bank heeft enorme imagoschade opgelopen omdat mensen dachten dat KBC een slecht beveiligde bank was. Daarom vorderen wij 1 euro morele schadevergoeding”, aldus de woordvoerder van de bank tijdens het proces.