Duitse banken werken aan PayPal concurrent Paydirekt

03 november 2015 Banken.nl

Bijna alle grote Duitse banken hebben de handen ineengeslagen en komen met Paydirekt, een directe concurrent voor PayPal. Paydirekt onderscheidt zich doordat het online betaalde bedrag direct van de bankrekening naar de begunstigde wordt overgemaakt, zonder dat er data of geld wordt verstrekt aan een derde partij.

De online betaaldienst PayPal werd in 1998 opgericht in de Verenigde Staten en was sinds 2002 in handen van wereldwijde online marktplaats eBay. PayPal is sinds 2007 in het bezit van een Europese bankvergunning. In juli 2015 werd de betaaldienst zelfstandig door middel van een beursgang en heeft naar eigen zeggen een klantenbestand van zo’n 152 miljoen gebruikers.

Paydirekt

Concurrentie van Paydirekt
Een verzameling Duitse banken komt naar verwachting eind dit jaar met een directe concurrent voor PayPal. Paydirekt gaat de nieuwe betaaldienst heten, die momenteel wordt getest door de Hypovereinsbank uit München. Niet alleen de grote volksbanken zijn aan boord, ook retailbanken Deutsche Bank, Postbank, Commerzbank, Comdirect, en de Raiffeisenbanken zullen de nieuwe betaaldienst gaan aanbieden. De laatste bank die zich aan de lijst deelnemers heeft toegevoegd is de Duitse bankketen Sparkasse.

Paydirekt biedt zijn gebruikers het voordeel dat er geen derde partij betrokken is bij een online aankoop. Bij PayPal hebben gebruikers een aparte betaalrekening, waarvoor ook persoonlijke gegevens een vereiste zijn. Een betaling met PayPal verloopt dus niet direct van de bank naar de begunstigde, maar gaat eerst langs de betaalrekening die de gebruiker heeft bij de betaaldienst. Omdat Paydirekt door de banken zelf wordt aangeboden, zijn er geen extra gegevens nodig en verloopt betaling direct via de bank. Hierdoor blijven de persoonlijke gegevens van de klanten beter beschermd. De Paydirekt-app komt beschikbaar voor zowel iOS als Android.

Late concurrentie
Dat de Duitse banken laat zijn met het lanceren van een concurrent voor PayPal wordt beaamd door Paydirekt-woordvoerder Helmut Wißmann. Zijn uitleg hiervoor is de lange tijd die nodig is geweest om alle banken aan boord te krijgen en de onderlinge afstemming die nodig was om tot een universele betaaldienst te komen. Toch zijn de banken volgens Wißmann niet te laat, omdat de markt zich nog steeds verder ontwikkelt en het voordeel van een door de banken zelf aangeboden online betaaldienst veel potentie heeft.