Rabo moet schade vergoeden aan slachtoffer pinpasfraude
De Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid heeft besloten dat Rabobank ruim €5.000 moet vergoeden aan een hoogbejaarde vrouw die het slachtoffer is geworden van pinpasfraude. Volgens de Geschillencommissie is de vrouw geen nalatigheid te verwijten, en moet de Rabobank om die reden de opgelopen schade vergoeden.
Een hoogbejaarde vrouw heeft enige tijd geleden geld opgenomen bij een vrijstaande geldautomaat in een winkel. Een onbekende vrouw liet haar voor gaan, gezien de oude vrouw slecht ter been was. Kort na het opnemen van het geld, is de pinpas van de vrouw vermist geraakt, waarschijnlijk gestolen. De crimineel die de pinpas in handen kreeg heeft enkele malen geld opgenomen tot het dagelijkse opnamelimiet, ruim €5.000 bij elkaar. Waarschijnlijk heeft de dader de pincode van de vrouw afgekeken.
Schade voor rekening Rabobank
Het slachtoffer is klant bij Rabobank. Zij heeft de vermissing van haar pinpas gemeld, maar de bank was niet bereid om de volledige schade te compenseren. In plaats daarvan bood Rabobank haar een compensatie van €1.000, waarmee de vrouw niet akkoord ging en zij diende een klacht in bij Kifid, het financiële klachteninstituut.
De Geschillencommissie heeft besloten dat Rabobank alsnog het volledige bedrag zal moeten vergoeden, exclusief de €150 eigen risico. De vrouw treft volgens de commissie geen blaam, en is in de woorden van Kifid het slachtoffer geworden van ‘gerafineerde criminaliteit’. Tegen dergelijke criminaliteit kunnen consumenten zich vaak maar tot op zekere hoogte weren. De Geschillencommissie is van mening dat de fysieke eigenschappen van de geldautomaat – waarbij banken verantwoordelijk zijn voor de veiligheid bij gebruik hiervan – en de ‘gewiekstheid’ van de crimineel van doorslaggevende invloed geweest zijn op de mogelijkheid tot daaropvolgende pinpasmisbruik.