Schathemeltjerijk worden met Triodos Bank
Triodos Bank heeft een nieuwe publiekscampagne gelanceerd met de naam ‘Hoe word je schathemeltjerijk’. Triodos Bank vroeg aan een aantal mensen wereldwijd hoe je rijk wordt, wat rijkdom überhaupt betekent, en hoe zij met geld omgaan. Zo wil de bank inspirerende perspectieven werpen op rijkdom en de rol die geld speelt in de samenleving en ieders persoonlijke leven.
Iedereen denkt wel eens na over ‘schathemeltjerijk’ worden, is de begingedachte van de nieuwe publiekscampagne van Triodos Bank. In ‘Hoe word je schathemeltjerijk’ gaat Triodos Bank in gesprek met verschillende mensen wereldwijd, die allemaal een ander antwoord hebben op deze vraag, en op vragen die daaraan verwant zijn, zoals: “Gaat het om hoeveel geld je hebt, of wat je ermee doet? En wat is rijkdom eigenlijk?”
Onder de mensen waarmee de bank in gesprek ging, bevonden zich onder meer een Nederlandse boer, een Nederlandse ondernemer, een Amerikaanse filosoof, een stamoudste op Groenland, een Bengaalse sociaal ondernemer en een Nederlandse vrouw die een tijd lang zonder geld leefde. Deze zes personen worden in de campagne uitgelicht en gaven elk een ander antwoord, en vertelden een ander verhaal over rijkdom, je rijk voelen en welvaart. Aan de hand van hun verhalen hopen ze mensen te inspireren en een ander perspectief te geven op de rol van geld en rijkdom.
Dirco te Voortwis, een Nederlandse boer, ziet rijk worden niet per se als het vergroten van je bezit: “Rijk worden is meer het verkleinen van je hebzucht dan het vergroten van je bezit.” Hij stelt dat hoe meer je geniet van de groei van je gras, kinderen, dieren, hoe rijker je je gaat voelen. Letten op hoe hard andermans gras groeit, zorgt er juist voor dat je je armer gaat voelen. Angaangaq, een stamoudste die op Groenland leeft, vertelt dat hij zich vooral rijker voelt door zijn kennis met anderen te delen, en die kennis neemt daardoor toe omdat hij er kennis en wijsheid voor terugkrijgt. Volgens hem willen mensen vooral rijk worden, en niet welvarend, wat meer met kennis te maken heeft volgens de stamoudste. “Als je je bewust wordt van je welvaart, zal je leven veranderen”, stelt hij.
Andere antwoorden waren onder meer:
Runa Khan, sociaal ondernemer uit Bangladesh
"Rijkdom is voor mij onafhankelijk zijn."
Douglas Rushkoff, filosoof uit New York
"The function of money is not to make you rich"
Isabel Rupschus, die zonder geld leefde
"Hoe je geld uitgeeft bepaalt uiteindelijk hoe de samenleving eruit ziet."
Anne-Marie Rakhorst, rasechte ondernemer
"Rijkdom is voor mij als ondernemer geen doel op zich."
Vervolg op voorgaande campagnes
Triodos Bank lanceerde in de afgelopen jaren meerdere soortgelijke publiekscampagnes, zoals ‘Klein. Het Nieuwe Groot’ uit 2012, ‘Groei is meer dan een cijfer’ uit 2013 en ‘5 dingen die ze je niet vertellen over de economie’ van vorig jaar. Alle drie deze campagnes zijn erop gericht om mensen te laten zien dat de huidige economie toe is aan vernieuwing en andere perspectieven. ‘Hoe word je schathemeltjerijk’ kan daarom gezien worden als een logische vervolgstap op de voorgaande campagnes van Triodos Bank.