Mastercard introduceert biometrics in 12 landen

10 oktober 2016 Banken.nl

Mastercard introduceert ID Check Mobile waarmee het mogelijk wordt om online betalingen te doen met een vingerafdruk of selfie. De creditcardmaatschappij wil met deze nieuwe dienst online shoppen via de mobiel nog eenvoudiger maken. ID Check Mobil is een technologie die Mastercard ter beschikking stelt aan banken en issuers om te integreren in hun eigen online betaalmodule.

Online shopping is ‘s werelds snelst groeiende betalingskanaal. Eind 2015 werd er wereldwijd voor $1,5 biljoen online gekocht. Een groot deel daarvan gebeurd nu al via mobiele apparaten, maar dit aandeel zal de komende maanden verder groeien naar een totaal van $1,3 biljoen in 2017 en 195 miljard transacties in 2019.

Mastercard - Payments in the blink of an eye

Om in te spelen op de groeiende markt voor mobiele betalingen heeft Mastercard aangekondigd een nieuwe feature te zullen uitrollen in Europa. Identity Check Mobile, is een technologie die Mastercard ter beschikking stelt aan banken en issuers om te integreren in hun eigen online betaalmodule. De technologie maakt gebruik van vingerafdrukken of gezichtsherkenning (via ‘selfies’) om de identiteit van de eigenaar van de betaalkaart te verifiëren. Zo wil de betaalkaartmaatschappij online shoppen via de mobiel nog eenvoudiger maken. Op het moment wordt de nieuwe technologie geïntroduceerd in twaalf Europese landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Hongarije, Nederland, Noorwegen, Spanje, de UK en Zweden.

De biometrische betaalmethoden die de creditcardmaatschappij toepast in de nieuwe dienst zijn de afgelopen maanden uitvoerig getest in de Verenigde Staten, Canada en Nederland. Met Identity Check Mobile hoeven online shoppers niet langer wachtwoorden te onthouden, wat volgens Mastercard zal zorgen voor een aanzienlijke versnelling van digitaal betalen voor online aankopen. Bovendien is deze manier van betaalautorisatie veiliger volgens de creditcardmaatschappij.

“We hebben ons erop gefocust de online betaalervaring zo goed als naadloos te laten verlopen, zonder hierbij in te leveren op veiligheid en security”, vertelt Ajay Bhalla, president of Enterprise Risk & Security bij Mastercard. “Dit is een aanzienlijke mijlpaal in de evolutie van de manier waarop we betalen.”

De nieuwe feature, en de daaraan verbonden biometrische technologie, wordt in de loop van 2017 gefaseerd uitgerold in de rest van de wereld.