Van Lanschot: MVO laag op agenda bij familiebedrijven
Uit onderzoek van Van Lanschot komt naar voren dat het thema Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) laag op de agenda staat bij familiebedrijven. Slechts 49% van de onderzochte familiebedrijven beoordeeld het thema als belangrijk. Hiermee staat MVO laag op de prioriteitenlijst van de ondernemers. Wat wel opvalt is dat ondernemers met een langetermijnstrategie en een onafhankelijke koers MVO gemiddeld als een veel belangrijkere ontwikkeling voor de toekomst van het bedrijf inschatten dan hun collega ondernemers.
Wisselende ideeën over waarde MVO
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat het thema MVO door de ondernemers zeer verschillend wordt gedefinieerd en ingeschat. 40% van de ondernemers ziet MVO als kans voor het bedrijf. De voornaamste drijfveren voor MVO beleid zijn zakelijk van aard. De drie belangrijkste drijfveren die in het onderzoek van Van Lanschot naar voren komen zijn: imagokansen, bedrijfsprincipes/kernwaarden en marktkansen. Verdere argumenten zijn uitstraling, klantenbinding, onderscheidend vermogen, mogelijkheden tot samenwerking en motivatie van medewerkers. 26% van de ondernemers ziet geen link tussen MVO en de bedrijfsresultaten. Veel gehoord bezwaar vanuit deze hoek is dat MVO duur is en nauwelijks impact heeft op het succes van ondernemingen.
Zelfstandig meer doen op het gebied van MVO
80% van ondernemingen is reactief in implementeren van MVO-maatregelen. 40% van de ondernemers geeft aan de komende vijf jaar meer evenveel aan MVO te gaan doen dan nu. ‘Verplichtingen’ en zakelijke argumenten zijn voor de ondernemers de belangrijkste drijfveren om MVO te versnellen. Ondernemers roepen bijna geen externe hulp in bij de toepassing van MVO. Het zijn vooral de jongere ondernemers die wel eens een extern advies vragen op MVO gebied. Oudere DGA’s (55 plus) doen dit zeer zelden. Bedrijven met een grotere winstverwachting en een langere strategiehorizon roepen veel vaker de hulp in van adviseurs voor ondersteuning op MVO gebied.
Zelfoverschatting?
Opvallend is dat ondernemers de eigen onderneming meer MVO inschatten dan de concurrenten in de eigen sector (Gemiddelde MVO in eigen onderneming 6,4 versus 5,7 in vergelijkbare bedrijven in de sector). Circa 50% van familiebedrijven neemt MVO ‘mee’ in de keuze van leveranciers en klanten.