De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is met Rabobank in gesprek in hoeverre hun nieuwe prijsmodel voor hypotheekadvies past in de nieuwe normen en de doelstelling van het provisieverbod.
Vanaf 1 januari 2013 geldt een provisieverbod voor complexe financiële producten. Dit houdt in dat de financiële instellingen verplicht zijn hun kosten direct en transparant in rekening te brengen bij de klant. Tot op heden ontvangt de financieel adviseur veelal een provisie van een bank waarneer hij of zij een financiële product verkoopt. Dit is vanaf 1 januari 2013 verboden.
"De AFM vindt dat de kern van het provisieverbod bestaat uit de strikte scheiding tussen het advies en het eventueel af te sluiten financieel product. Iedere vorm van het al dan niet in rekening brengen van advies die hier toch enige verband tussen legt, is onwenselijk. Het doel van de nieuwe regelgeving is eerlijk en zuiver financieel advies in het belang van de klant, en kan met een ongewenste koppeling worden ondergraven."
In het nieuwe prijsmodel van de Rabobank hoeft het advies alleen betaald te worden door de klant als een product bij Rabobank wordt gekocht. Volgens de AFM ontstaat alsnog de oude situatie waarin advies en product worden vermengd. De AFM vindt dit daarom onwenselijk en is in gesprek met coörperatieve bank Rabobank om te bezien in hoeverre het beloningsmodel van de bank past in de nieuwe normen en de doelstelling van het provisieverbod.