Rabobank: Meer online diensten in 2013

07 maart 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Vrijwel alle huishoudens in Nederland hebben tegenwoordig internettoegang (95%), zo blijkt uit onderzoek. De pc verliest daarbij terrein aan de laptop en andere mobiele apparaten. In bijna de helft van de huishoudens is een tablet aanwezig. Winkelen, afrekenen en bankieren doen consumenten vaker dan ooit online of mobiel.

Rabobank breidde de online dienstverlening in 2013 verder uit. Inmiddels zijn er 3,8 miljoen klanten die internetbankieren, 1,8 miljoen klanten die mobiel bankieren en biedt de bank steeds meer online mogelijkheden. Een korte terugblik.

Mobiel populair

“De groei van mobiel bankieren verloopt sneller dan de groei van internetbankieren ooit gedaan heeft. Dat laat zien dat de smartphone en de tablet onmisbare apparaten zijn in de toekomst van de bank”, aldus Ron Droste, directeur Particulieren en Private Banking van Rabobank. “Klanten zijn enthousiast over de virtuele vormen van bankieren: onze particuliere klanten gebruiken mobiel bankieren dagelijks, zakelijke klanten zelfs meerdere keren per dag. Zij hebben hierdoor beter inzicht in hun financiële positie. Wij zien mobiel bankieren dan ook als één van de belangrijkste contactmomenten met de klant.”

Apps

Verschillende apps  zagen in 2013 het levenslicht. 'KidsGeldWijs' is een app voor kinderen, in de vorm van een eigen virtuele kluis. Kinderen van zes tot tien jaar leren hiermee spelenderwijs omgaan met geld. Voor beleggers is er de Rabo Beleggen App, waarop zij hun beleggingsportefeuille kunnen bekijken en beleggingsopdrachten kunnen plaatsen. In de Rabo Bankieren App kan de klant nu ook met iDEAL betalen.

Hypotheekdossier

Afgelopen jaar introduceerde de Rabobank het Rabobank Hypotheekdossier. Daar rekent de klant snel en eenvoudig uit wat hij maximaal kan lenen voor een eigen huis. Ook ziet de klant daar hoe hoog zijn maandlasten zijn bij die hypotheek. Klant kan deze gegevens vervolgens delen met een Rabo-adviseur. “De klant oriënteert zich, krijgt snel inzicht in zijn mogelijkheden en hij stuurt de noodzakelijke gegevens eenvoudig, online door naar onze adviseur op de bank”, aldus Droste. “Beide partijen beginnen goed voorbereid aan het hypotheekgesprek en komen meteen tot de kern.”

Mobiel betalen

In 2014 lanceert de Rabobank de nieuwe manier van mobiel betalen: de Rabo Wallet. Daarmee kan de klant betalen met zijn telefoon in plaats van zijn pinpas. Naast betalen biedt de Rabo Wallet een aantal handige extra’s. Zoals het inscannen van kassabonnen, het tonen van uw actuele saldo en het toevoegen van bonus- en klantenkaarten.