De winnaars van de derde Rabobank Moonshot innovatiecampagne zijn bekend en hebben hun ideeën gepresenteerd voor de jury en medewerkers van de bank. De komende periode wordt bekeken hoe de bedachte oplossingen in de praktijk aan klanten beschikbaar gesteld kunnen worden.
Dit jaar vond de derde editie van de Moonshot-campagne van Rabobank plaats. In dit interne versnellingsprogramma krijgen alle medewerkers van de grootbank de kans om innovatieve ideeën voor nieuwe verdienmodellen of oplossingen te delen. Bart Leurs, head of FinTech & Innovation bij Rabobank*, legt uit: “Het doel van de Moonshot-campagne is nieuwe verdienmodellen ontwikkelen om de Rabobank nog klantgerichter te maken. Het gaat om innovatieve ideeën waarvan we verwachten en hopen dat ze het verschil gaan maken.”
De 2017-editie van de Moonshot campagne leverde 175 ideeën op. Uit de inzenders werd vervolgens een selectie van de achttien beste ideeën gemaakt. Deze teams mochten hun ideeën pitchen voor een professionele jury. Tien finalisten kregen vervolgens een programma van intensieve workshops aangeboden, waarbij zij benodigde vaardigheden kregen aangeleerd om hun ideeën succesvol uit te kunnen werken. Leurs: “Een idee hebben is niet genoeg. Het juiste team bij elkaar brengen is net zo belangrijk. Je hebt diverse skills nodig om tot een concept te komen.”
Drie winnaars
Na de workshopronde zijn de drie winnende teams van deze editie gekozen, die op de steun van Rabobank kunnen rekenen bij de verdere uitwerking van hun innovaties. Een van de winnende teams heeft een toepassing ontwikkeld die herkenning, toegang en betaling in de customer journey integreert. De andere twee winnende ideeën zijn vooral gericht op de agrarische klanten van de Rabobank: een team wil boeren makkelijker toegang geven tot de apparaten die zij (tijdelijk) nodig hebben voor hun bedrijfsvoering en het andere team ontwikkelde een innovatieve datagedreven financierings-oplossing en farm management toepassing voor de veesector.
De afgelopen drie maanden werden de medewerkers van de winnende teams vrijgesteld van hun reguliere werkzaamheden om deel te nemen aan een op maat gemaakt versnellingsprogramma in Amsterdam en Sydney. Op de Moonshot Demo Day, het interne evenement waarmee de campagne ieder jaar wordt beëindigd, hebben de winnaars de voortgang en groei van hun oplossingen gepresenteerd voor de jury en het interne publiek.
Leurs laat weten “enthousiast” te zijn: “De winnende ideeën zijn mooie oplossingen.” De komende periode zal de bank bekijken of en op welke wijze de ideeën voor klanten van Rabobank beschikbaar gesteld zullen worden. Niet alle ideeën worden uiteindelijk helemaal uitgewerkt, benadrukt Leurs: “In vorige campagnes hebben we soms moeten besluiten om een idee te stoppen, omdat na het valideren bleek dat er geen markt voor is. Dat hoort ook bij het innovatieproces.”
Winnaars van vorige edities
Tijdens de Moonshot Demo Day 2017 – die plaatsvond op 31 mei 2017 – kwamen tevens drie eerdere Moonshotwinnaars aan het woord: Tellow, Peaks en IBAN-Naam Check. Zij vertelden over hun toepassingen en over de ontwikkeling die deze het afgelopen jaar hebben doorgemaakt.
Tellow is app die de boekhouding van zelfstandige ondernemers volledig automatiseert door middel van een koppeling aan hun bankrekening. De app wordt deze zomer beschikbaar voor ZZP’ers met een zakelijke Rabobank rekening. Ook Peaks, een innovatieve app die beleggen laagdrempelig maakt door automatisch wisselgeld te beleggen, komt deze zomer op de markt. De app rond elk gepind bedrag naar boven af en belegt het verschil in een indexfonds. Net als Tellow wordt Peaks eerst beschikbaar gemaakt voor consumenten met een Rabobank rekening, maar op termijn is het de bedoeling dat ook consumenten met een rekening bij een andere bank de app kunnen gebruiken.
De IBAN-Naam Check is een toepassing die bij online of mobiele overboekingen naar Nederlandse rekeningen de ingetoetste IBAN en naam van de ontvanger controleert. Bij afwijkingen krijgt de gebruiker een waarschuwing voordat hij of zij de betaling kan bevestigen. Naar verwachting wordt de IBAN-Naam Check na deze zomer geïntroduceerd bij Rabobank, en daarna bij andere banken.
Leurs zegt “trots” te zijn op de aankomende marktgang van de drie oplossingen en geeft aan hier “erg naar uit te kijken”. Hij sluit af: “Innoveren doen we samen. Het is daarom belangrijk dat we medewerkers blijven stimuleren om met innovatie aan de slag te gaan. De Moonshot-campagne is geen doel op zich, maar een middel om ons te blijven vernieuwen. Door medewerkers meer vrijheid te geven, kunnen ze hun creativiteit meer kwijt.”
Gerelateerd: 4 winnaars bij 2e editie Rabobank Moonshot-campagne.
* Begin juni maakte Rabobank bekend dat Bart Leurs – in het kader van de aangekondigde nieuwe topstructuur – per 1 september benoemd wordt tot Digital Transformation Officer en lid van de groepsdirectie van Rabobank.