4 winnaars bij 2e editie Rabobank Moonshot-campagne
1 april 2016 kwam er een einde aan de tweede Moonshot-campagne van de Rabobank. De interne innovatie-accelerator van de bank bracht dit jaar vier uitgewerkte innovatieve ideeën op, waaronder een Bank Contact Cloud – een toepassing die het mogelijk maakt om een betaling uit te voeren naar een contact in je smartphone zonder een rekeningnummer in te hoeven voeren.
“Voor de Rabobank is innovatie een belangrijk element van haar ambitie om een solide bank te zijn die excellente klantbediening nastreeft: de dichtbij-bank”, aldus René Steenvoorden, CIO van de Rabobank. Volgens hem is er zonder innovatie geen vooruitgang. Omdat de Rabobank klantgerichter, maar ook maatschappij-gerichter wil worden stimuleert de bank zijn werknemers om met nieuwe innovatieve ideeën te komen. Dit wordt onder meer gedaan met het zogenaamde Moonshotprogramma.
Het Moonshotprogramma – dat dit jaar voor de tweede keer georganiseerd werd – is een intern versnellingsprogramma, dat zich er op richt om de vooruitstrevende ideeën van medewerkers werkelijkheid te maken. Deze ideeën hebben voornamelijk betrekking op het verbeteren van de dienstverlening aan klanten. Steenvoorden licht toe: “Het doel is nieuwe business te ontwikkelen om de Rabobank te helpen nog klantgerichter te worden. Het gaat om innovatieve ideeën waarvan we verwachten en hopen dat ze echt het verschil gaan maken.”
Dit jaar werden er door de Rabobank-werknemers circa 150 ideeën ingestuurd. Hieruit werden de 20 beste ideeën geselecteerd, die vervolgens door de inzenders gepitcht werden voor een professionele jury. Van de ideeën gingen er volgens tien door naar de volgende ronde, een bootcamp van twee dagen die de deelnemers nieuwe skills bijbracht voor de ontwikkeling en uitwerking van hun idee. Van de tien werden er vier uitgekozen voor verdere uitwerking. Deze vier teams werden hierbij gedurende drie maanden begeleid door startup-experts in het pand van B.Amsterdam, een startuphub van Innoleaps en Startupbootcamp*.
Tijdens de Demo Day, die plaatsvond op 1 april 2016, presenteerden de vier teams hun marktrijpe demo’s. Het gaat om de volgende vier ideeën:
- Geofarm, een Big Data platform voor food- en agriklanten van de bank met uitgebreide data en informatie over hoe zij hun oogst kunnen optimaliseren.
- Bank Contact Cloud, een toepassing die het overmaken van geld makkelijker maakt door gebruik te maken van contactpersonen in een smartphone in plaats van een IBAN.
- Easytrade, een innovatieve currency hedging oplossing voor het afdekken van de valutarisico’s van internationale bedrijven.
- Fetch, een idee om Nederlandse MKB-bedrijven die zaken doen in Afrika te ondersteunen met het betalingsverkeer en de lokale betaalsystemen.
Steenvoorden is enthousiast: “De uitgewerkte ideeën zijn mooie oplossingen die we onze klanten op termijn wellicht kunnen aanbieden. We gaan de komende tijd bekijken of en op welke wijze we deze ideeën voor de klanten beschikbaar gaan stellen. Binnenkort komen de toepassingen van twee winnaars van de vorige Moonshot-campagne op de markt.” Vorig jaar werd de eerste editie van de Moonshots-campagne gewonnen door GRPPY en Fync. De eerste is een app die een gezamenlijke groepspot aanmaakt voor het betalen van bijvoorbeeld uitjes of cadeautjes en de tweede een app die ZZP’ers en ondernemers een overzicht geeft van onder meer hun financiële situatie, benodigde reserveringen en openstaande facturen. GRPPY komt naar verwachting in mei 2016 op de markt, en Fync komt in de loop van 2016 beschikbaar voor Rabo-klanten.
“We vinden het belangrijk dat medewerkers blijven innoveren en nadenken hoe we ons als bank kunnen blijven vernieuwen. Door ze meer ruimte te geven, in een meer open structuur, kunnen ze hun creativiteit meer kwijt. De Moonshot-campagne is iets bijzonders, maar innovatie is iets blijvends”, sluit Steenvoorden af.
* Een van de teams was onderdeel van Rabobank Australië en werd om die reden niet ondergebracht in B.Amsterdam. In plaats daarvan werkte dit team zijn idee verder uit in Sydney.