In een update van de mobiel bankieren app integreert ABN AMRO de mogelijkheid van Face ID als beveiligingsoptie. Inloggen, geld overboeken of instellingen van de app wijzigen, het kan sinds deze week allemaal met behulp van gezichtsherkenning. Voorwaarde voor consumenten is wel dat zij beschikken over een telefoon die gezichtsherkenning ook ondersteunt.
De tijd dat de beveiliging voor internetbankieren alleen bestond uit een paswoord, pincode of een door een kaartlezer gegenereerde code is al even passé. Dankzij voortschrijdende technologie zijn de laatste jaren verschillende manieren van biometrische beveiliging mogelijk geworden. Een bekend voorbeeld is de vingerafdrukscanner, die tegenwoordig op veel (high-end) telefoons zit. Een relatief nieuwe beveiligingsvorm is gezichtsherkenning. Sinds deze week kunnen klanten van ABN AMRO kiezen voor gezichtsherkenning als beveiliging voor handelingen in de mobiel bankieren app.
De techniek achter gezichtsherkenning bestaat al enige tijd, maar banken waren terughoudend in de integratie ervan. Omdat het nog niet optimaal werkte besloten diverse banken de optie voorlopig uit te schakelen. ING was in november 2017 de eerste die Face ID effectief aanbood voor het regelen van bankzaken. Face ID is overigens niet alleen de Engelse vertaling van gezichtsherkenning, het is feitelijk en meer specifiek de gezichtsherkenningstechnologie van Apple.
30.000 infraroodpunten
Face ID werkt met behulp van een 3D-scan van het gezicht. Face ID projecteert meer dan 30.000 infraroodpunten op het gezicht en legt deze virtueel over het opgeslagen en ingestelde gezicht heen. Bij voldoende overeenstemming geeft de technologie groen licht. Vanwege de gebruikte infrarood-techniek is het niet mogelijk de camera te foppen met bijvoorbeeld een foto. Alleen bij heel sterk op elkaar lijkende familieleden kan het voorkomen dat het verkeerde gezicht herkend wordt. ABN AMRO heeft de afgelopen tijd benut om gezichtsherkenning te testen en nu dus toegevoegd aan de mobiel bankieren app.