Alibaba en Apple implementeren gezichtsherkenningstechnologie
Kunnen betalen door te lachen, dat is het doel van de nieuwe technologieën die Apple en Alibaba momenteel aan het implementeren zijn. Alibaba’s betaaldienst Alipay heeft zijn gezichtsherkenningstechnologie uitgerold in een Chinees KFC-restaurant, terwijl Apple Face ID introduceert in de nieuwe iPhone X. Beide technologische hoogstandjes zijn volgens de producenten niet te misleiden met foto’s.
Om de veiligheid van hun betaaldiensten te verbeteren, zijn veel spelers in de financiële dienstverleningssector biometrische identificeringswijzen aan het ontwikkelen en testen. Inmiddels kunnen bankklanten vaak al inloggen of betalen in de mobiel bankieren app van hun bank door middel van vingerafdrukherkenning (bijvoorbeeld bij Rabobank of bij SNS) en kunnen zij een nieuwe bankrekening openen of betalen door een selfie te sturen (bij ABN AMRO of via Mastercard). Ook wordt er uitgebreid getest met irisscanners, bijvoorbeeld bij geldautomaten of om in te loggen in een mobiel bankieren app.
Een nieuwe biometrische technologie die bezig is aan een snelle opmars in de internationale betaalmarkt is ‘facial recognition’ technologie. Eerder deze maand hebben zowel Alibaba als Apple aangekondigd de nieuwe technologie te testen en bezig te zijn met de implementatie als manier om betalingen te kunnen autoriseren.
Smile to Pay
Alipay, de online betaaldienst van Chinese e-retailgigant Alibaba, is een test gestart met zijn ‘Smile to Pay’-gezichtsherkenningstechnologie. De technologie, die twee jaar geleden door Alibaba president Jack Ma werd geshowd tijdens een conferentie in Duitsland, is uitgerold in een KFC-restaurant in het Chinese Hangzhou, de stad waarin het hoofdkantoor van Alipay zich bevindt. De afgelopen twee jaar werd de technologie verder verbeterd, zodat klanten ook herkend worden als zij bijvoorbeeld andere make-up dragen of hun haarstijl veranderen.
In het restaurant – een speciaal ‘gezond’ filiaal met onder meer salades, sap en panini’s op het menu – kunnen klanten bij het afrekenen bij een van de bestelschermen kiezen om af te rekenen via Smile to Pay. Een 3D camera scant vervolgens het gezicht van de klant en als de scan overeenkomt met het gezicht dat bij Alipay bekend is, dan is de betaling akkoord en wordt automatisch afgeschreven van de Alipay-account van de klant. Als extra verificatie moet de klant daarna zijn mobiele telefoonnummer opgeven. Bij de transactie heeft de klant zijn of haar smartphone verder niet nodig.
De technologie die door Alibaba wordt gebruikt is ontwikkeld door een startup genaamd Megvii. Dit jonge Chinese technologiebedrijf haalde meer dan $150 miljoen aan financiering op voor de ontwikkeling van zijn Face++ technologie. De keuze om deze technologie in te zetten bij een KFC-restaurant was snel gemaakt – Alibaba heeft een groot deel van de aandelen van Yum China in handen, het bedrijf dat de exclusieve rechten heeft om naast onder meer Taco Bell en Pizza Hut het merk KFC te voeren in China.
Face ID
Ook Apple heeft aangekondigd gezichtsherkenningstechnologie te gaan introduceren. In de nieuwe iPhone X wordt Touch ID (de vingerafdrukscanner van Apple) vervangen door Face ID. De ingebouwde gezichtsscanner wordt gebruikt om de telefoon te ontgrendelen, om het downloaden van apps te autoriseren en om betalingen via Apple Pay, de mobile wallet van Apple, goed te keuren.
Via de connectie met Apple Pay wordt het ook mogelijk voor klanten om af te rekenen in winkels. Om van deze optie gebruik te maken, dubbelklikt de gebruiker op de knop aan de zijkant van de iPhone, kijkt recht naar zijn of haar telefoon en houdt deze vervolgens tegen de contactloze betaalterminal.
De technologie werkt door 30.000 onzichtbare infrarood puntjes te projecteren op het gezicht van de gebruiker. Deze projectie meet verschillende patronen in het gezicht en vergelijkt deze met het opgeslagen beeld op de iPhone. Apple stelt dat de technologie niet voor de gek kan worden gehouden met foto’s en dat Face ID ook blijft werken als een mannelijke gebruiker besluit om zijn baard te laten staan.