Banken te weinig transparant over kosten volgens 42% Nederlanders

12 april 2018 Banken.nl 2 min. leestijd

Bijna de helft van de Nederlanders vindt hun banken onvoldoende transparant over de kosten die zij rekenen. Vaak hebben consumenten niet echt een idee hoeveel ze moeten betalen voor welke bankzaken. Dat blijkt volgens Knab uit onderzoek dat de bank heeft laten uitvoeren onder meer dan duizend Nederlanders.

De bank Knab heeft onderzoek laten doen naar het bewustzijn onder consumenten over de kosten van bankieren. Samen met onderzoeksbureau MeMo2 ondervroeg de bank iets meer dan 1.000 Nederlanders. Een aanzienlijk deel van 42% vindt dat banken niet transparant genoeg zijn wat betreft de kosten van bankieren.

Van de ondervraagden geeft 34% aan überhaupt niet echt een idee te hebben in hoeveel hun bank hen jaarlijks rekent voor het afgesloten betaalpakket. Los van het betaalpakket dat een consument heeft afgesloten, rekenen banken vaak extra’s voor aanvullende zaken. Veel mensen blijken daar niet van op de hoogte te zijn. Een voorbeeld is het aanvragen van betaalalerts. De bank stuurt de consument per sms een seintje dat er iets verandert op de rekening. Van de ondervraagden denkt 83% dat dit gratis is, terwijl dat vaak niet zo is. Identieke misvattingen leven over internetbankieren (70% denk dat dit gratis is) of een extra betaal- of spaarrekening, die volgens 54% van de mensen gratis is.

Veel banken bieden wel gratis pakketten voor minderjarigen en voor studenten. Wanneer die status verandert is 71% zich er niet van bewust dat ze voortaan wel betalen voor een betaalpakket.

Vast bedrag

Volgens Knab moet er iets veranderen in het kostenbeleid van banken en moet dit meer transparant worden. CEO Robbert Bakker: “We weten tegenwoordig precies hoeveel we betalen voor onze film- muziek- of sportabonnementen, maar wat betreft bankkosten hebben we vaak geen idee. Bij Knab betaal je – net als voor Spotify of Netflix – een vast bedrag per maand waarvoor je onbeperkt kunt bankieren. Dat komt de transparantie in de bankkosten enorm ten goede. Het zou mooi zijn als andere banken daar ook meer duidelijkheid in scheppen.”