Mobiel bankieren apps van banken aanzienlijk verbeterd

25 maart 2014 Banken.nl 3 min. leestijd

De kwaliteit van de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken is in het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. Over de hele linie is het aantal in-app mogelijkheden met 66% toegenomen. Hiermee geven banken gehoor aan de wens van de klant om steeds meer zaken via een smartphone of tablet te kunnen regelen. De app van ABN AMRO is het meest uitgebreid, ING heeft de meeste vooruitgang geboekt. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ van Banken.nl.

Mobiel bankieren blijft in populariteit stijgen

Het afgelopen jaar is het gebruik van mobiel bankieren verder toegenomen en laat daarmee internetbankieren ver achter zich. Waar we vroeger een keer per week ons saldo bekeken, loggen we nu dagelijks in op onze mobiele app. Ter illustratie, de Rabobank app had in december 2013 ruim 54 miljoen logins, de apps van ABN AMRO en ING hadden ieder ongeveer 40 miljoen logins.

Meer functionaliteit

Evenals in 2013 heeft Banken.nl de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken met elkaar vergeleken op 46 functionaliteitscriteria. Uit het onderzoek blijkt dat banken flink geïnvesteerd hebben in het verbeteren van hun apps, en niet zonder resultaat. Gemiddeld genomen is het aantal in-app mogelijkheden met 66% toegenomen. Bovendien hebben banken het gebruikersgemak vergroot en technische verbeteringen doorgevoerd. 

Nieuwe functies gericht op personaliseren, communiceren en gebruikersgemak

De verbeteringen in de apps richten zich met name op personaliseren, communiceren en het verbeteren van het gebruikersgemak. Zo kan de gebruiker rekeningen een naam geven en een foto toevoegen, kan een foto of bericht worden meegestuurd met een betaling en kan worden bepaald welke rekeningen zichtbaar zijn en in welke volgorde deze staan. Daarnaast ontwikkelen de mobiele apps zich steeds meer als een 2-richtings-communicatiekanaal waar klanten niet alleen berichten van de bank ontvangen, maar ook vragen kunnen stellen. Ten slotte zijn tal van functies toegevoegd om het gebruikersgemak te verbeteren zoals de reply-betaling waarbij de gegevens van een eerdere betaling eenvoudig kunnen worden hergebruikt.

Een belangrijk verbeterpunt blijft echter de stabiliteit van de systemen die de betalingen verwerken en de systemen waarop de apps draaien.

ABN AMRO app biedt de meeste functionaliteiten, ING boekt meeste vooruitgang

Net als in 2013 beschikt ABN AMRO over de meest uitgebreide app. De app onderscheidt zich door een overzicht van toekomstige incasso’s en periodieke overboekingen, uitgebreide mogelijkheden om rekeningen en betalingen te personaliseren en bankmail waarmee klanten persoonlijke 1-op-1 beveiligde emails kunnen ontvangen en versturen.

De mobiel bankieren app van ING is ten opzichte van 2013 aanzienlijk uitgebreid met een verdubbeling van het aantal functies. Daarnaast blijft de app van ING het best gewaardeerd in de App Store.

De Rabobank app wordt het meest gebruikt van alle mobiel bankieren apps in Nederland. Toch blijft de app van Rabobank in vergelijking met de andere apps achter in het aantal functies en waardering. Ook de apps van SNS Bank, ASN Bank, RegioBank, Triodos Bank en Knab zijn in het afgelopen jaar aanzienlijk uitgebreid.

Bekijk de scores per bank / functionaliteitscriteria en uitgebreide resultaten per bank.

Over het onderzoek

Voor het ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ onderzoek zijn de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken beoordeeld aan de hand van 46 functionele criteria. Onder meer gebieden als gebruikersgemak, betalingsmogelijkheden, klantbeoordelingen en mogelijkheden tot personalisatie zijn uitgebreid onder de loep genomen. Alle Nederlandse banken die beschikken over een mobiel bankieren app hebben meegewerkt aan het onderzoek.