In de zoektocht naar nieuwe tech-medewerkers zet ABN AMRO in op een nieuw middel, namelijk een mobiele escape-room. De app, genaamd ‘The Lockdown’, speelt zich af in een virtuele wereld, waarin cash geld niet meer bestaat en alles gedigitaliseerd is. Na een wereldwijde hack dreigt chaos en is het aan spelers om veiligheidsoplossingen te ontwikkelen.
Het is inmiddels het jaar 2028. Cash geld bestaat niet meer. Consumenten regelen hun financiële zaken enkel nog via smart contracts over de blockchain, genaamd ‘The Lantern Wallet’. Het financiële systeem is volledig gedigitaliseerd. Van de ene op de andere dag hebben mensen geen toegang meer tot hun cryptomunten, wat het gevolg blijkt van een wereldwijde hack. Wat nu? Hoe moeten mensen nog afrekenen in de supermarkt? Bij het tankstation? In de winkel? Chaos dreigt.
Raadsel en puzzels
Het leest als een script voor een science-fiction film, maar het is in feite de virtuele wereld uit de door ABN AMRO ontwikkelde app ‘The Lockdown’. Met de app wil ABN AMRO spelers uitdagen op technologisch vlak en tegelijk op het spoor komen van talentvolle software-ontwikkelaars. In 'The Lockdown' moeten spelers raadsels en puzzels oplossen op het vlak van informatietechnologie en blockchain, om een volledige financiële ineenstorting te voorkomen. Via meerdere levels komen de spelers steeds dichterbij de oplossing en kunnen ze uiteindelijk Interpol helpen de locatie van de hacker(s) vast te stellen.
De voortschrijdende digitalisering van de wereld in het algemeen - waaronder ook de financiële wereld - en het ogenschijnlijke tekort aan technisch opgeleid personeel leidt tot een steeds grotere concurrentiestrijd om menselijk kapitaal. Bedrijven moeten aantrekkelijk zijn en ze moeten opvallen tussen alle andere concurrenten. ABN AMRO won onlangs nog een prijs voor een creatieve marketingcampagne, waarin het via een samenwerking met tech-platform The Next Web werkzoekende IT’ers wil bereiken. Nu volgt dus een mobiele gaming app.
Onderscheidende aanpak
“De vraag naar digitaal talent is de afgelopen jaren flink gestegen. Als investeren we in de toekomst door relevant te blijven voor deze doelgroep. Dat vraagt om een onderscheidende aanpak”, zegt Maarten Bokhoven, hoofd Employer Branding bij ABN AMRO. “Innovatie betekent veel voor ons. De IT-specialisten van ABN AMRO hebben te maken met allerlei substantiële uitdagingen, die een niet te onderschatten sociale impact hebben. We hebben ‘The Lockdown’ ontworpen speciaal op deze elementen.”