ASN Bank wint prijs voor beste marketing- communicatiecampagne

04 juni 2018 Banken.nl

ASN Bank heeft een gouden Esprix gewonnen, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt voor de beste marketingcommunicatiecampagne. De bank kreeg de onderscheiding voor de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’, waarmee uitgebeeld wordt hoe je met geld de wereld ten positieve kunt veranderen.

De Esprix is een jaarlijks feestje voor Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals. Er wordt teruggekeken naar het afgelopen jaar en gesproken over succesvolle marketingcommunicatie-initiatieven. Ieder jaar beoordeelt een vakjury de genomineerde reclame-uitingen, verdeeld over twaalf verschillende sectoren. Creativiteit en effectiviteit zijn daarbij belangrijke parameters. Tijdens het evenement worden bronzen, zilveren en gouden Esprix uitgereikt. In de categorie ‘Financial’ legde ASN Bank beslag op een gouden Esprix, vanwege de ‘Zo maakt geld gelukkig’ campagne.

Een beeldfragment uit de winnende campagne

De campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’ is overduidelijk een zinspeling op het oude gezegde ‘geld maakt niet gelukkig’. Met de campagne heeft ASN Bank aan willen tonen hoe geld wel voor geluk kan zorgen, bijvoorbeeld door te investeren in een duurzamere wereld. De campagne werd begonnen op de eigen kanalen van de bank, online en social, maar is uiteindelijk ook op televisie verschenen.

De jury schrijft over de campagne: “De campagne is creatief en mooi. Liefdevol én relevant. Het thema: “zo maakt geld gelukkig” is grappig en sterk. Knap dat het hier om een lange termijn campagne gaat. De invulling van het thema is geweldig gedaan, het is tot de bankpas aan toe doorgevoerd.”

Ook ING en ABN AMRO in de prijzen

ASN Bank - onderdeel van de Volksbank - was niet de enige bank die in de prijzen viel, wel was het de enige bank die een gouden Esprix won. ING won een bronzen Esprix voor de reclame over ‘Het leven van een voetbalhesje’, waarin een ING-gesponsord hesje zo ongeveer overal voor gebruikt en misbruikt wordt, maar op het einde worden uitgedeeld aan de spelers van Jong Oranje voor aanvang van een interland. ABN AMRO won zelfs twee bronzen Esprix. De eerste was in de categorie ‘Financial’ voor de campagne ‘Kaan’s Stream Store’, waarin via een livestream een Alkmaarse kaashandelaar de kaas snijdt, verpakt en verstuurt naar klanten. In de categorie ‘Employer branding & employee engagement’ won ABN AMRO een tweede bronze Esprix. In de campagne ‘Reinventing the World of Banking’ probeert de bank via een samenwerking met tech-mediaplatform The Next Web latent werkzoekende IT’ers te bereiken, inspireren en overtuigen om bij ABN AMRO te komen werken.