Terugbetaal-app Tikkie werd aanvankelijk bedacht als een efficiënte manier om geld terug te vragen voor particulieren. Inmiddels is Tikkie ook door verschillende organisaties in gebruik als nieuwe manier om openstaande bedragen te innen. Hierbij kan het gaan om boetes, gemeentelijke belastingen of zelfs collegegeld.
Weinig dingen kunnen zo vervelend zijn als uit verantwoordelijkheid de rekening voor te schieten en vervolgens veel tijd en moeite kwijt te zijn aan het terugkrijgen van dat voorgeschoten geld. De ontwikkeling van Tikkie door ABN AMRO bleek een schot in de roos, want via WhatsApp een linkje toegestuurd krijgen met de mogelijkheid in een korte handeling terug te betalen blijkt voor veel mensen een goede aansporing. De app is een groot succes en meer dan twee miljoen Nederlanders versturen of ontvangen inmiddels wel eens ‘een Tikkie’. Bedrijven en organisaties beginnen de dienst echter ook te ontdekken.
Het gebruik van Tikkie door grote organisaties staat nog relatief in de kinderschoenen. Vorig jaar begon de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) een proef met het betalen van achterstallig collegegeld, bijvoorbeeld als gevolg van een mislukte incasso. Inmiddels gebruiken ook diverse overheidsorganisaties Tikkie. De gemeente Utrecht bijvoorbeeld stuurt inwoners een Tikkie om een openstaande boete voor ongeoorloofd vuilnis te betalen. Zij zien het niet als primaire, maar als extra service: “Op dit moment gebruiken we Tikkie als herinnering voor openstaande facturen. Mensen kunnen op deze manier via een snelle en simpele manier betalen."
Zes (semi)-overheidsinstellingen
"Zes overheden en semi-overheidsinstellingen gebruiken Tikkie", zegt Jarco de Swart van ABN Amro. "Er lopen gesprekken met meerdere gemeenten en een uitvoerende dienst om Tikkie daar ook in te voeren."
Andere partijen die Tikkie gebruiken om openstaande bedragen te innen zijn de Westerscheldetunnel (voor tol), Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam. Belangrijk om te noteren is dat Tikkie eerst en vooral een ‘opvolg-functie’ heeft. Voor geen van deze organisaties is Tikkie het primaire betaalkanaal, maar fungeert het als een soort laatste redmiddel om openstaande betalingen geïnd te krijgen. En dat lukt aardig, merken ze bijvoorbeeld ook bij regionaal belastingcentrum Tribuut (regio Apeldoorn-Zutphen). Als proef stuurde Tribuut in een maand tijd 55 Tikkies. "Daarvan werden er 48 betaald. Dat is voor ons een hoog percentage, wij zijn er echt blij mee", aldus Tribuut.
Fraudegevoelig?
Waar de betreffende partijen overwegend positief zijn over de resultaten van de inzet van Tikkie, is de Fraudehelpdesk vooral bezig met de schaduwkanten. Volgens de organisatie werkt het gebruik van Tikkie door een (semi)-overheidsorganisatie namelijk fraude in de hand. Een vrij recent voorbeeld uit de praktijk was een namaakversie van Tikkie waarbij de eerste letter ‘i’ vervangen was door de kleine letter ‘l’. Ontvangers van zo’n nep-Tikkie lazen al snel over de foute schrijfwijze heen en vulden vol vertrouwen hun inloggegevens in. Vergelijk Tikkie maar eens met Tlkkie. Daar leest een consument snel overheen. "Als de overheid zelf ook links gaat sturen, wordt het voor ons moeilijker om te waarschuwen dat mensen moeten oppassen met het aanklikken van links", meent de Fraudehelpdesk.