Fraudeurs spelen in op introductie Rabo Scanner

07 april 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

De Rabobank introduceert naar verwachting eind dit jaar de Rabo Scanner als opvolger van de Random Reader. Internetcriminelen spelen hierop in en sturen klanten valse e-mails over de Rabo Scanner. Met een vernuftig professional uitziend mailtje, inclusief digitale handtekening, vragen de criminelen Rabo klanten als voorbereiding op de komst van de Rabo Scanner alvast iets te activeren, waarbij belangrijke persoonsgegevens worden uitgevraagd. Opvallend is de naam onder de valse mail, Frank Smeerlinker. Deze zelfde naam stond ook onder eerdere valse mails naar Rabo klanten over het treffen van voorbereidingen in het kader van de overstap naar IBAN.

Rabobank introduceert einde jaar Rabo Scanner

Rabobank introduceert naar verwachting eind dit jaar de Rabo Scanner als opvolger van de Random Reader. Hiermee zet de Rabobank een volgende stap op het gebied van veilig online bankieren in combinatie met maximaal gebruiksgemak. ​De Rabo Scanner bevat nieuwe technologie en biedt meer gebruiksgemak doordat de klant minder vaak codes hoeft in te typen. De Rabo Scanner werkt anders dan de Random Reader. Op het scherm van de computer, tablet of smartphone van de klant zal een kleurcode verschijnen. Na het scannen van de kleurcode met de ingebouwde camera van de Rabo Scanner ziet de klant op het scherm van de Rabo Scanner wat hij ondertekent. Vervolgens genereert de Rabo Scanner een signeercode. Het nieuwe apparaat is ontwikkeld in nauwe samenwerking met klanten en wordt uitgebreid getest. De reacties van klanten in de testgroep zijn positief. De eerste Rabo Scanners zullen naar verwachting vanaf eind 2014 worden verstrekt.

Fraude betalingsverkeer opnieuw flink gedaald

De fraude in het betalingsverkeer is voor het tweede achtereenvolgende jaar flink gedaald, mede dankzij het blokkeren van de pinpas buiten Europa. Hoewel het aantal pogingen tot fraude hoog blijft, is de economische schade ervan vorig jaar met bijna 60% gedaald. In 2013 was de totale schade €33,3 miljoen. Dat maakten de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Betaalvereniging Nederland, verantwoordelijk voor de uitvoering van het betalingsverkeer, onlangs bekend. De schade door fraude met internetbankieren nam met 72% af tot €9,6 miljoen.

NVB campagnes ter voorkoming van fraude

Banken doen er veel aan om internetbankieren veilig te houden. De NVB voert campagnes en maakt inzichtelijk hoe criminelen te werk gaan om consumenten bewust te maken van veilig bankieren, zowel op internet als daarbuiten. Het doel van de campagnes is om consumenten te wijzen op hun rol in het voorkomen van fraude. Met deze campagne krijgt het Nederlandse tools aangereikt om zich tegen dit soort praktijken te wapenen.