ABN AMRO en Tikkie maken geslaagde 1 april-grap

02 april 2019 Banken.nl 2 min. leestijd

Terugbetaaldienst Tikkie heeft er een nieuwe functionaliteit bij, genaamd Incassodienst. De dienst is bedoeld om mensen eraan te herinneren dat ze nog een Tikkie bij iemand open hebben staan, zodat ze het verschuldigde bedrag over kunnen maken. Zanger Jody Bernal krijgt de eer om de rol van ‘lastigvaller’ te mogen vervullen.

Hoewel online bank Bunq claimt dat zij in Nederland de eerste partij waren met een eenvoudige terugbetaaldienst, werd het principe pas echt populair met Tikkie. ABN AMRO presenteerde Tikkie in 2016 als een simpele manier van betaalverzoekjes sturen aan vrienden of kennissen, bijvoorbeeld wanneer iemand de rekening in een café of het halen van een gezamenlijk verjaardagscadeau had voorgeschoten.

Tikkie bleek een succes, inmiddels gebruiken meer dan vier miljoen Nederlanders het en is Tikkie al geëxporteerd naar Duitsland. Andere banken hebben inmiddels hun eigen terugbetaaldiensten gelanceerd, maar de merknaam Tikkie is haast verwaterd tot een soortnaam.

Tikkie is succesvol, maar er blijft altijd één zwakte. “Je hebt altijd wel één vriend op wie je lang moet wachten”, zegt Freek de Steenwinkel, directeur van Tikkie. “Voor die vriend hebben we iets nieuws, de Tikkie Incassodienst. Via deze nieuwe knop sturen we iemand bij je langs die net zo lang doorgaat totdat je wel betaald hebt.”

Jody Bernal

In een uiterst geestige commercial beeldt zanger Jody Bernal die ‘iemand’ uit die langskomt. Ondersteund door de klanken van superhit ‘Que si, que no’ valt Bernal een verbouwereerd persoon lastig, die ene Marije nog een Tikkie verschuldigd is. Waar hij ook gaat of staat - in de badkamer, bij de bushalte of ‘s avonds weer in bed - wordt hij lastiggevallen door een zingende Jody Bernal. Net zolang tot de persoon in kwestie het welletjes vindt en besluit om maar te betalen.