Een systeem van 120 zogeheten ‘slimme laders’ moet zorgen voor een meer efficiënte omgang met duurzame stroom. Alle 120 laders komen te staan op een speciaal daarvoor bestemd laadplein, naast het nieuwe en in aanbouw zijnde kantoor van Triodos Bank in Zeist. De laders kunnen elektrische auto’s opladen, maar een overschot aan stroom ook weer terugnemen voor het kantoorgebouw. Het project is een initiatief van Triodos Bank en vastgoedontwikkelaar EDGE Technologies en We Drive Solar.
Op landgoed De Reehorst - gelegen tussen de kernen Driebergen en Zeist - is momenteel het nieuwe kantoor van Triodos Bank in aanbouw. Een belangrijke karakteristiek van het momenteel verrijzende gebouw is dat het remontabel is. Als het gebouw niet meer nodig is voor de huidige bestemming, wordt het gebouw niet zomaar gesloopt maar gewoon weer uit elkaar gehaald. Een materialenpaspoort zorgt ervoor dat ook over tientallen jaren duidelijk is waar welke stukken materiaal in het gebouw verwerkt zitten. Zodat ze elders in andere gebouwen opnieuw verwerkt kunnen worden.
Onderdeel van de nieuwe locatie is een innovatief laadplein voor elektrische auto’s. Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank kondigde het nieuws onlangs aan tijdens het Impact Duurzaam Event Zeist. Die innovatie wordt verzorgd door een systeem van 120 slimme laders. Waarom slim? Dat zit als volgt.
Tweerichtingsverkeer
De meeste laders vandaag de dag zijn unidirectioneel: een apparaat vraagt stroom en een bron geeft het. De slimme laders zijn bidirectioneel van aard, wat wil zeggen dat de stroom twee richtingen op kan. In totaal 3.253 m2 aan zonnepanelen verzorgen de stroomopwekking, de laders slaan de energie op in elektrische (deel)auto’s.
Volgens Triodos hebben de laders uiteindelijk een driedubbele functie, met als achterliggende idee een efficiënte omgang met vraag en aanbod van zonne-energie. Elektrische auto’s kunnen hier opladen. Auto’s waarvan de accu vol genoeg is, kunnen ook weer stroom terugleveren, zodat de energie kan worden gebruikt in het kantoorgebouw of worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Matthijs Bierman: “Daarmee draagt het systeem bij aan de oplossing voor een van de grootste uitdagingen in de energietransitie.”
Elektrische deelauto’s
Het project moet vraag en aanbod naar duurzame stroom beter verdelen, maar is ook gericht op het aantrekkelijker maken van deelauto’s. Onderdeel daarvan is de overstap naar een vloot die bestaat uit volledig elektrische deelauto’s. De bank gaat echter ook onderzoeken hoe lokale bewoners hiervan gebruik kunnen maken. Matthijs Bierman: “Het plan past bij onze nieuwe ambities op het gebied van duurzame mobiliteit. We willen het autodelen zo duurzaam en aantrekkelijk mogelijk maken. Niet alleen voor onze medewerkers, maar ook voor de lokale gemeenschap.”
Wat betreft het betrekken van de lokale gemeenschap, daar zullen ongetwijfeld forse uitdagingen om de hoek komen kijken. Een efficiënte balans tussen opgeladen accu’s en stroomverbruik in het kantoorgebouw klinkt veelbelovend. Aan de andere kant is de geringe actieradius van elektrische auto's één van de grote pijnpunten van elektrische auto’s. Wat als iemand bijvoorbeeld in een auto stapt die net weer stroom teruggeleverd heeft? Daarbij ligt De Reehorst precies tussen Zeist en Driebergen in, naast het treinstation. Handig voor wie met de trein komt, maar er zijn nauwelijks lokale bewoners die op een loopafstand van enkele minuten wonen. Vanaf de Zeistse kant is het al snel een half uur lopen vanuit de dichtstbijzijnde woonwijk. Mogelijk biedt samenwerking met fietsparkeergelegenheid van de NS een uitkomst.