Rabobank waarschuwt voor tekort aan grondstoffen voor elektrische auto’s
Elektrificering van het autoverkeer kan een belangrijke bijdrage vormen in de energietransitie, maar een tekort aan grondstoffen kan roet in het eten gooien. Dat meldt Rabobank in een update over de mobiliteitssector. Daarbij draait het voornamelijk om kobalt, een overgangsmetaal dat gebruikt wordt bij de vervaardiging van batterijen. De helft van de wereldvoorraad kobalt ligt in het politiek instabiele DR Congo.
De opmars van elektrische auto’s is al enkele jaren onmiskenbaar. Ze dragen bij aan minder directe CO2-uitstoot, maken minder herrie en zijn gemiddeld genomen fiscaal aantrekkelijker dan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. Er moet echter nog heel wat gebeuren voor heel Nederland in een elektrische auto rijdt is de conclusie van Rabobank in een update over de mobiliteitssector. Lange laadtijden, een geringe atieradius en een dreigend tekort aan grondstoffen voor batterijen hinderen de overstap naar elektrisch rijden.
Lange laadtijd, geringe actieradius
Dit jaar is volgens Rabobank zo’n 5% van het aantal nieuw verkochte auto’s elektrisch. Inmiddels rijden er in Nederland zo’n 40.000 van rond. Wie korte afstanden rijdt en in principe van laadpaal naar laadpaal rijdt kan prima uit de voeten met een elektrische auto. De tijd dat iemand overdag op kantoor zit of ‘s nachts in bed ligt is ruim afdoende om de accu vol te laden voor de volgende rit.
Nederland doet het goed op het gebied van laadpalen en laadstations, maar Rabobank plaats daar wel kanttekeningen bij. Het laden duurt namelijk nog altijd veel te lang, zelfs bij zogenaamde ‘snellaadstations’. Zelfs met snelladers van 120 KW duurt het nog een half uur voordat de batterij vol zit. Rabobank geeft de verwachting aan dat ultrasnelladen de norm gaat worden, waarbij met een snelheid van 350 KW in vijf minuten tijd 100 km rijbereik geladen kan worden. Dat is nog steeds een pak langzamer dan brandstof tanken. Het echte probleem? Geen enkele bestaande elektrische auto kan dit aan. Jaguar, Audi en Porsche zijn wel bezig met de ontwikkeling van auto’s die het aankunnen. Echter, ten eerste bevinden die modellen zich nog in de ontwikkelingsfase en ten tweede zijn dat niet de merken die de meerderheid zich kan veroorloven.
Daarbij is het vooralsnog nauwelijks mogelijk om geld te verdienen met het aanbieden van snellaadpalen en -netwerken. Fastned bijvoorbeeld timmert al enkele jaren aan de weg, maar heeft nog louter verlies geleden en is op zoek naar nieuw kapitaal om de activiteiten te vervolgen en uit te breiden.
Tekort aan grondstoffen
Iets wat minder snel opvalt bij het gebruik, maar misschien nog harder door gaat wegen is een dreigend gebrek aan lithium en kobalt, twee belangrijke grondstoffen voor de fabricage van batterijen. Met name voor kobalt zijn de vooruitzichten somber. De helft van de wereldvoorraad kobalt ligt in DR Congo en daarmee is alles al snel gezegd. De enige politieke stabiliteit aldaar is de zekerheid dat de leider van het land de achternaam Kabila draagt. Een bedrijf dat het commercieel aandurft kobaltmijnen te exploiteren krijgt bovendien te maken met een schrijnende veiligheidssituatie. Doorgaans goed bewapende rebellengroepen teisteren het land al jaren. Het aanbod kan de vraag naar kobalt onvoldoende bijhouden en dus stijgen de prijzen.
Goed samenwerken
Rabobank stelt dat tekorten aan lithium en kobalt de overgang naar elektrisch rijden kan vertragen en/of een stuk duurder maken. Zowel op de korte als lange termijn lopen de levertijden van batterij elektrische auto's hierdoor op. Om de opmars van elektrische auto’s toch door te kunnen laten gaan moeten volgens de bank auto- en batterijfabrikanten goed samenwerken met mijnbouwbedrijven. Ook moeten er strategische reserves worden aangelegd. Ondertussen doen fabrikanten er goed aan om onderzoek te blijven doen naar alternatieve grondstoffen, zodat de verschillende sectoren minder afhankelijk worden van koobalt.