LeasePlan Bank gaat volledig cloud native

03 december 2019 Banken.nl 7 min. leestijd

Financiële dienstverleners staan onder grote druk om steeds efficiënter, goedkoper en vooral klantgerichter te werken. LeasePlan Bank (LPB) verhuisde zijn IT-omgeving daarom naar de cloud. Dit zeer succesvolle project is nu genomineerd voor twee Banking Technology Awards. ICT Lead Robert Brockhoff: “Als klantgerichte organisatie moet je hier echt op inspelen.”

“Als relatief jonge online spaarbank hadden wij waarschijnlijk veel minder last van logge legacy-systemen dan veel concurrenten”, constateert Brockhoff. “Toch ondervonden wij ook steeds meer hinder van het core banking systeem waarmee wij sinds onze oprichting in 2010 werkten. Dat systeem vereiste steeds meer onderhoud, terwijl het doorvoeren van updates en aanpassingen alleen maar meer tijd kostte. Het toevoegen van nieuwe functionaliteit voor onze klanten was omslachtig en duur. Door cloud native te gaan hebben we dat in één klap opgelost.”

Tijdrovend hindernissenparcours

Door zijn gehele IT-infrastructuur op deze wijze te vernieuwen, is LeasePlan Bank als één van de eerste banken in Nederland volledig gemigreerd naar de cloud. Dit zeer succesvolle project is nu genomineerd voor twee categorieën van de Banking Technology Awards: Best Tech Overhaul Project en Best Use of Cloud.

Bovendien maakte de bank zo dus korte metten met de door Brockhoff beschreven ‘legacy sores’. Daarbij betekent elke noodzakelijke update of gewenste vernieuwing van de website de start van een tijdrovend proces. Elke aanpassing aan de website moest bijvoorbeeld eerst afzonderlijk worden getest, en daarna als onderdeel van het geheel. Kunnen onze klanten nog wel inloggen, hun saldo opvragen, een nieuwe storting doen? Laadt onze site nu nog wel snel genoeg, en zijn er bij het ophalen van klantgegevens geen veiligheidsrisico’s ontstaan?

Pas daarna kon de nieuwe omgeving door naar de volgende fase. Daar volgden opnieuw talrijke testscenario’s om het gedrag van de aanpassingen op de servers van de hostingpartij te controleren. Bovendien was een flink deel van die tests handwerk, en triggerde elke test in potentie ook weer een nieuwe arbeidsintensieve aanpassingen. En tegelijk moest de hostingpartij uiteraard ook nog alle updates voor het operating system, de firewalls en alle andere onderdelen van je cruciale IT-fundering onderhouden.

Efficiënte totaaloplossing

Vanwege dit tijdrovende proces duurt het al snel maanden voordat de gewenste aanpassingen beschikbaar zijn voor de eindgebruikers. In een wereld waarin het geduld van de veeleisende consument steeds verder afneemt, is dat een serieuze beperking. LeasePlan Bank besloot daarom ruim anderhalf jaar geleden zowel zijn back end als front end naar de cloud te brengen. De snel groeiende Amsterdamse fintechfirma Ohpen biedt met zijn core banking-systeem een betrouwbare en efficiënte totaaloplossing voor de administratie van spaar- en beleggingsrekeningen. Voor zijn front end doet de bank een beroep op softwarebedrijf Iquality, haar vaste IT-partner.

“Iquality heeft een vast team met experts op het gebied van strategie, concept, design, development én support voor ons samengesteld”, vertelt Brockhoff. “Zo’n Team-as-a-Service oplossing werkt heel efficiënt, omdat die mensen precies weten wat je uitdagingen zijn. Omdat zij weten hoe cruciaal onze uptime is, bevatte het design bijvoorbeeld direct een volledige stand-by omgeving in een andere Azure-regio. Ze begrijpen bovendien ook hoe belangrijk het is om snel nieuwe functionaliteit aan onze websites toe te kunnen voegen, en om te kunnen leren van de interactie met onze klanten. Daar hebben we nu dagelijks profijt van.”

Realtime testresultaten

Een belangrijke aanwinst is de nieuwe DevOps-omgeving bij Iquality. Die automatiseert veel taken van het team gedurende de gehele levenscyclus van de toepassing: planning, ontwikkeling, levering en gebruik. “Elke ‘check-in’ van een nieuw stukje code triggert bijvoorbeeld automatisch een serie relevante testscenario’s”, vertelt Brockhoff. “Met elke aanpassing weet je daardoor onder meer direct of je klant nog steeds probleemloos kan inloggen en of er nog een transactie gedaan kan worden. Dat maakt een groot deel van dat tijdrovende testproces in één klap overbodig. Een heel comfortabel gevoel: we zouden in theorie desnoods wekelijks een nieuwe release doorvoeren, zonder dat de klant daar iets van merkt.

In het verlengde monitoren LPB en Iquality nu ook elk aspect van de nieuwe front en back end van LeasePlan Bank. “Daardoor zien we bijvoorbeeld meteen als een nieuwe release een fout bevat die tot een verminderde performance leidt”, vertelt Brockhoff. “In de oude situatie was dat reactief: er moest eerst echt iemand klagen voor we actie konden ondernemen, met een bewerkelijk proces als gevolg. Nu reageren we proactief, en passen we desnoods dezelfde dag aan. We kunnen ook veel sneller en nagenoeg zonder downtime releasen, dus ook dat is grote winst.” Ondertussen update Microsoft continu alle clouddiensten, zodat LeasePlan Bank zich nooit meer zorgen hoeft te maken over operating systems, firewalls en andere hardware.

Onderscheidende services

Zo zorgt de Azure cloud dus voor een enorme efficiëntieslag. Tegelijk investeert eigenaar Microsoft enorme bedragen in het ontwikkelen en beschikbaar maken van onderscheidende Services op het gebied van onder meer AI, machine learning, analytics, blockchain en IoT-toepassingen. Daarmee speelt Microsoft nadrukkelijk in op de eveneens snel groeiende behoeftes aan gespecialiseerde, snel inzetbare applicaties.  Deze platform services (PaaS) vereisen geen extra infrastructuur of management en zijn onbeperkt op- en terug te schalen. Omdat je er direct mee kunt werken is de time-to-value minimaal: een investering in deze applicaties werpt direct zijn vruchten af.

Brockhoff verkent momenteel diverse nieuwe mogelijkheden om de klantgerichtheid van de LeasePlan Bank websites verder te verbeteren met behulp van deze diensten “Ons onboarding proces is nu bijvoorbeeld al best soepel”, vertelt hij, “maar als ik bijvoorbeeld naar neobanken als N26 of Bunq kijk, kunnen we daar nog wel een extra stap maken.  Zo zou ik het bijvoorbeeld graag mogelijk willen maken om de gegevens van gescande identificatiebewijzen direct in het profiel van nieuwe klanten te verwerken. Daarbij is het natuurlijk erg handig dat onze nieuwe IT-omgeving in de Azure Cloud is geplaatst. Daardoor kunnen we immers direct ook gebruik maken van talrijke al dan niet kunstmatig intelligente services, die dat soort innovatieve oplossingen ondersteunen.”

Gepersonaliseerde nieuwe features

Deze Services komen in de toekomst mogelijk ook van pas bij de verdere ontwikkeling van het dienstenpakket. Brockhoff: “Zoals we allemaal weten is de rentevoet historisch laag. Dat betekent dat we doorlopend op zoek moeten naar nieuwe mogelijkheden om sparen leuk te houden, en tegelijk ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie verder uit te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan spaarpotjes voor een specifiek doel. Om dat soort nieuwe features op hele persoonlijke en relevante manier aan te kunnen bieden zouden we ook de data van klanten kunnen gaan analyseren. Ook hier kunnen de Azure-services echte meerwaarde betekenen. Zo is de snelheid waarmee we kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen dus enorm toegenomen.”

Heeft Brockhoff nog tips voor andere banken die een soortgelijke stap overwegen? “Toen het besluit eenmaal was gevallen, hebben wij direct een hele scherpe deadline voor het project gesteld”, vertelt Brockhoff. “Doel was om alle bestaande functionaliteit voor onze klanten een-op-een naar de nieuwe cloud te brengen. Als je dan bijvoorbeeld direct ook een nieuwe online bankomgeving wil introduceren, kun je gemakkelijk het overzicht verliezen. Door vast te houden aan de deadline behielden we onze heldere focus, en hebben we weinig tijd hebben verspild aan nice-to-haves. De daadwerkelijke migratie nam overigens slechts enkele dagen in beslag. Door dat proces uitgebreid te testen, met twee weken daarvoor een dry run, verliep dat migratieproces geheel probleemloos.”