Hypotheken ABN AMRO blonken uit in maatwerk in 2019

09 januari 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Hypotheekadviesketen CMIS Franchise heeft ABN AMRO uitgeroepen tot hypotheekaanbieder van het jaar 2019. De adviesketen roemt vooral het maatwerk van de bank en de introductie van de innovatieve Overwaarde Hypotheek voor senioren. Naast ABN AMRO waren ook Aegon, Obvion en Vista genomineerd voor de hoofdprijs.

Op hypotheekvlak heeft ABN AMRO er een goed 2019 op zitten. Makkelijk zal het niet geweest zijn, daar het een zeer concurrerende markt betreft. ABN AMRO lijkt echter wel de juiste koers te hebben gekozen. Medio vorig jaar mocht de bank al twee vakprijzen in ontvangst nemen voor de hypotheekactiviteiten. Terugkijkend op het afgelopen jaar verkiest CMIS Franchise - bekend van onder meer De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur - ABN AMRO nog eens als beste hypotheekverstrekker van het jaar.

Complexe maatschappij vraagt om maatwerk

CMIS heeft veel oog voor het maatwerk dat ABN AMRO levert. “Marktontwikkelingen zoals vergrijzing, verduurzaming en flexibilisering van de arbeidsmarkt zorgen voor een complexer wordende maatschappij. Dat vraagt om maatwerk en innovatie bij het verstrekken van hypotheken. Initiatieven die de dienstverlening verbeteren en innovatie sectorbreed versnellen, geven wij graag een extra podium. Dit jaar heeft ABN AMRO hiertoe de grootste bijdrage geleverd vinden wij”, stelt directeur Mark de Rijke van CMIS. 

Evenals bij eerdere vakprijzen oogste ABN AMRO ook lof voor de Overwaarde Hypotheek. Veel oudere woningeigenaren beschikken over een hoge overwaarde op hun huis, maar ondervinden moeilijkheden om die te gelde te maken. In elk geval zonder hun huis te hoeven verkopen. De bank garandeert bovendien onder voorwaarden dat er geen restschuld overblijft. ABN AMRO heeft volgens CMIS niet alleen oog voor senioren, ook voor doorstromers. Door aan de bank verpande polissen bij het passeren te verrekenen hebben zij een belangrijk struikelblok voor doorstromers weggenomen. 

ABN AMRO reageert vanzelfsprekend verheugd op het nieuws over de winst. Na een jaar lang hard werken kan met extra voldoening worden teruggekeken als er ook van buiten de organisatie waardering komt voor geleverde inspanningen. “De waardering van klanten is het belangrijkste. Het motiveert ons om door te gaan op de ingeslagen weg en daar te zijn waar klanten voor onafhankelijk advies kiezen”, aldus Mark Groenendijk, Manager Intermediaire Distributie bij ABN AMRO. 

Andere genomineerden

Naast ABN AMRO waren drie andere partijen genomineerd voor de prijs. Bankverzekeraar Aegon vanwege de samenwerking binnen het dossier Aflossingsblij. In hetzelfde dossier speelde Obvion ook een onderscheidende rol. Daarnaast was Obvion betrokken bij de opzet van de zogeheten Arbeidsmarktscan, die starters meer mogelijkheden moet geven een hypotheek te verkrijgen. Vista - net als Obvion een dochteronderneming van Rabobank - werd genomineerd vanwege een bijdrage aan de introductie van de opleiding ‘Erkend adviseur duurzaam wonen’ voor hypotheekadviseurs en makelaars.