Nederlandse restaurants en cafés kunnen op jaarbasis tot 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee €582 miljoen besparen. Die getallen werden gepresenteerd op de slotdag van de Food Waste Challenge, een initiatief van Rabobank dat horeca-ondernemingen ondersteunt in het terugdringen van voedselverspilling. Tijdens de presentatie werd ook de Foodybag gepresenteerd, die het naar huis meenemen van restanten meer geaccepteerd moet maken.
De Food Waste Challenge van Rabobank startte in september vorig jaar en omspande een periode van zes weken. Horeca-ondernemers startten met een nulmeting en een bepaling van het besparingspotentieel, gevolg door een actieve periode van het verminderen van verspilling door een slimmere omgang met voedsel. Tijdens vakbeurs Horecava afgelopen week werden de algemene resultaten gepresenteerd.
Ogenschijnlijk abc'tje
De Nederlandse horeca kan maar liefst verspilling van 61 miljoen kilo voedsel vermijden. Dat komt neer op een substantiële besparing van €582 miljoen én 121.000 ton CO2-uitstoot. Besparing werd gezocht op twee fronten, namelijk op het keukenafval tijdens de voorbereiding van maaltijden en de bordresten, dat wat volgens Rabobank terugkomt op de borden van klanten.
Hoewel de algemene perceptie bestaat dat de Nederlandse horeca relatief duur is zijn de marges niet bijzonder hoog. Daarbij zijn het vooral de kleinere zaken die onder druk staan, omdat ze niet profiteren van schaalvoordelen van grote gelegenheden of ketens. Besparen op voedselverspilling is biedt daarom meerdere voordelen. “De marges in de horeca zijn klein. Tegelijkertijd is het toch een voedselverspillingshotspot,” aldus Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank. “Het lijkt dan een abc’tje, maar de mogelijkheden voor voorkomen, verminderen en verwaarden van verspilling moeten wel inzichtelijk gemaakt worden. Dat lukt dankzij de Food Waste Challenge, wat bijdraagt aan het verdienmodel én aan het verduurzamen van de onderneming.”
In totaal hebben bijna honderd horecazaken de uitdaging met succes afgerond en besparingen weten te realiseren. Vanaf de nulmeting aan het begin was het besparingsdoel op 12,5% gesteld. Het eindresultaat bleek het besparingsdoel met verve te overtreffen en kwam uit op 21%. Wordt dat percentage geëxtrapoleerd, dan komt men uit op het eerder genoemde besparingspotentieel van 61 miljoen kilo voedsel voor alle (hotel)restaurants. Volgens Rabobank genoeg voedsel om een stad met de omvang van Haarlem in gezond in leven te houden.
Foodybag
Met 21% is het aanvangsdoel stevig overtroffen. Het is echter nog ver verwijderd van 100% en het is waarschijnlijk een utopie om daar ooit exact op uit te komen. Het eerste grote algemene doel is daarom 50% minder verspilling in 2030, in lijn met doelen van de Verenigde Naties. Daarmee zou de besparing voor de horeca logischerwijs uitkomen op €291 miljoen.
Tijdens de presentatie - waarbij onder meer Wiebe Draijer en minister Carola Schouten aanwezig waren - werd ook de Foodybag gepresenteerd. De Foodybag is bedacht om ook consumenten te betrekken bij het terugdringen van verspilling. Bij restaurants met een sticker #verspillingsvrij op de ruiten kunnen consumenten vragen om een zakje voor de eetbare restanten, voorheen beter bekend als de doggybag. De laatste jaren voelt men zich steeds minder bezwaard om hierom te vragen en een nieuwe campagne moet dat idee zowel bij uitbaters als bij bezoekers extra doen leven.