Rabobank helpt horeca voedselverspilling tegen te gaan met Food Waste Challenge
Door efficiënter in te kopen en om te gaan met voedsel kan de horeca jaarlijks geld besparen én CO2-uitstoot reduceren. Op deze manier snijdt het koksmes aan twee kanten. Via de zogeheten Food Waste Challenge daagt Rabobank horeca-ondernemers de komende zes weken uit om een zo goed mogelijk resultaat te bewerkstelligen.
De horeca gooit jaarlijks zo’n 51 miljoen kilo voedsel weg. Natuurlijk is niet alles te voorkomen, bijvoorbeeld in het geval dat mensen hun bord niet leeg eten. Maar door slimmer in te kopen en beter op te slaan kan die hoeveelheid beslist kleiner. En dat biedt voordelen. In de vorm van kostenbesparing én het besparen van CO2-uitstoot. Dat staat nog even los van het morele aspect van voedsel weggooien terwijl miljoenen mensen honger lijden. Om horecazaken te helpen met het terugdringen van voedselverspilling start Rabobank de Food Waste Challenge.
Start met nulmeting
De Food Waste Challenge is onderdeel van het programma Food Forward, dat Rabobank heeft opgezet om de ecologische voetafdruk van voedsel te verkleinen. Een essentieel onderdeel van de challenge is een nulmeting. “De Food Waste Challenge start met een nulmeting en bepaling van het besparingspotentieel van een horecaondernemer, gevolgd door een actieve periode van verspilling verminderen met slimme tips en tools”, legt Jos Klerx uit, sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank. “Daarna volgt een nieuwe meting. De resultaten van de volledige Food Waste Challenge worden bekend gemaakt tijdens de Horecava van 13 t/m 20 januari 2020.”
Horeca-ondernemers krijgen begeleiding van experts van Wastewatchers en van Hotelschool The Hague. Ze krijgen allerhande tips voor inkoop, opslag en bereiding van voedsel. Voedselverspilling voorkomen heeft zoals gezegd meerdere voordelen. Uitgedrukt in klinkende cijfers kan een horecazaak die 300 kg verspilling voorkomt jaarlijks tot €2.300 besparen, naast 600 kg aan CO2-uitstoot.
Verspillingshotspot
Rabobank stelt op basis van onderzoek dat elke geïnvesteerde euro in het voorkomen van voedselverspilling maar liefst €7 opbrengt. Samen met partners uit de keten werkt de bank samen om een beweging naar verduurzaming te creëren in de horeca. “De horeca is een verspillingshotspot en heeft bovendien kleine winstmarges. Voorkomen, verminderen en verwaarden van verspilling kan dus bijdragen aan het verdienmodel én aan het verduurzamen van de onderneming”, aldus Klerx.
Het startschot voor de campagne is afgelopen vrijdag gegeven door Estée Stroker, chef-kok van restaurant ‘t Amusement. Zij is de eerste deelneemster van de Food Waste Challenge. Strooker: “Bij het ’t Amusement doen we al veel op het gebied van voedselverspilling, denk bijvoorbeeld aan de wekelijkse Sunday Funday waarin we de restjes van de week ervoor gebruiken. Maar er zijn natuurlijk altijd verbeterpuntjes en daar heeft de 0-meting van de Food Waste Challenge inzicht in gegeven. Samen met mijn collega’s ga ik aan de slag om de doelstelling van het besparingspotentieel van 300kg binnen het jaar te halen, een mooie uitdaging. En ik daag mijn collega chefs uit om ook mee te doen.”