Nieuwe tool Florius biedt adviseurs commerciële kansen op basis van data

27 mei 2020 Banken.nl 3 min. leestijd

Florius lanceert deze week een nieuwe applicatie, genaamd ‘Kansrijke Momenten’. De tool is beschikbaar voor financieel adviseurs binnen het Florius Adviseurs Netwerk (FAN). Kansrijke Momenten geeft de adviseurs op basis van grote hoeveelheden data signalen, signalen die aanleiding kunnen zijn voor een gesprek met de klant. Florius presenteert Kansrijke Momenten als een commerciële kans voor adviseurs aan de ene kant en aan de andere kant voor consumenten relevante informatie en advies op het juiste moment.

De naam van de nieuwe applicatie van hypotheekverstrekker Florius – onderdeel van ABN AMRO – is alvast niet gestolen. Vooraf is het regelmatig moeilijk in te schatten of een klant wel zit te wachten op informatie over een bestaande of een nieuwe dienst. Een vruchteloze benadering kan aan twee zijden nadelig werken. In de eerste plaats is het verspilde energie, ten tweede kan de klant het idee krijgen niet begrepen te worden en wellicht overwegen naar de concurrent over te stappen. De kunst is om op het juiste moment op de radar te verschijnen. Met dat in het achterhoofd heeft Florius ‘Kansrijke Momenten’ ontwikkeld.

Op basis van data

Kansrijke Momenten stuurt adviseurs signalen door op basis van data. De tool toont per thema welke klanten geïnteresseerd kunnen zijn in een gesprek. Verduurzaming is het eerste thema dat live gaat, zo geeft Florius aan. Met gebruik van openbare data als bouwjaar, energielabel en woningtype stelt Florius een ‘energiebespaarpotentieel’ vast, terug te vinden op een tabblad binnen het FAN. De huizenbezitters met het grootste of eenvoudigste bespaarpotentieel kunnen dan proactief worden benaderd. 

Een vraag die al snel opdoemt in zulke gevallen is of het privacy-technisch allemaal wel in de haak is. Florius geeft aan dat als voorwaarde voor het gebruik van alle tabbladen geldt dat klanten vooraf toestemming moeten hebben gegeven om hun gegevens te delen met hun hypotheekadviseur.

Meer beschikbare thema’s

Verduurzaming is slechts één van de thema’s die binnen ‘Kansrijke Momenten’ beschikbaar worden, al is het ten tijde van de lancering nog de enige. Later dit jaar zullen nieuwe thema’s worden toegevoegd, zoals renteherziening en aflossingsvrij. Binnen het tabblad ‘renteherziening’ vindt de adviseur klanten voor wie de rentevast periode bijna is afgelopen. Binnen het tabblad ‘aflossingsvrij’ ziet de adviseur klanten die door Florius of de adviseur benaderd moeten worden in het kader van het dossier ‘aflossingsvrije hypotheken’.

“Met de tool Kansrijke Momenten willen we de adviseur in zijn beheertaak ondersteunen. Wij helpen hem op weg”, aldus Karin Polman. “De adviseur kent zijn klant en zijn persoonlijke situatie als geen ander. Samen bedienen we de klant optimaal. We zijn van plan de tool snel uit te breiden. Op korte termijn kunnen adviseurs meer van ons verwachten.”