De immens populaire berichtendienst WhatsApp is gestart met het aanbieden van betaaldiensten. Brazilië heeft de primeur. Inwoners van het Zuid-Amerikaanse land kunnen geld overboeken of betaalverzoeken sturen zonder de app te verlaten, ook kunnen ze online bestellingen betalen aan mkb-bedrijven. Het is de bedoeling dat de rest van de wereld volgt, maar wanneer is nog niet duidelijk.
Al in 1914 refereerde de Britse auteur H.G. Wells aan de Eerste Wereldoorlog als ‘de oorlog die aan alle oorlogen een einde zou maken’. Later bleek dat hij er niet meer naast kon zitten. Nu ruim honderd jaar later vindt opnieuw een hevige strijd plaats, maar dan op de mondiale betaalmarkt. Hoewel niet iedereen dat pretendeert, menen veel nieuwe toetreders hét product te bieden dat alle andere producten overbodig maakt.
Oud tegen nieuw
Met WhatsApp treedt wederom een nieuwe speler van wereldformaat toe op de internationale betaalmarkt. Een markt die toch al redelijk druk is en waar traditionele financiële instellingen zich geconfronteerd zien met een reeks aan innovatieve bedrijven met hele, hele diepe zakken. Bedrijven zoals Apple, Google, Alibaba en nu dus ook Facebook, eigenaar van WhatsApp. Bedrijven ook met enorme aantallen gebruikers die dagelijks allemaal beetjes informatie over zichzelf weggeven.
Eerst even over de werking van de betaaldienst van WhatsApp, die werkt via Facebook Pay. Gebruikers moeten eerst en eenmalig hun creditcard of betaalpas aan het medium koppelen. Daarna kunnen ze naar hartenlust geld overboeken naar vrienden of bekenden, betaalverzoeken sturen of betalingen doen aan kleine ondernemers. Verificatie geschiedt via een zes-cijferige code of een vingerafdruk. Het verschil met bijvoorbeeld een app als Tikkie is dat zij binnen de omgeving van WhatsApp blijven en niet overschakelen naar een ondersteunende app.
WhatsApp heeft voor de lancering heel bewust gekozen voor Brazilië. In een interview met persbureau Bloomberg geeft WhatsApps COO Matt Idema aan dat Brazilianen opvallend vaak via de berichtendienst communiceren met ondernemers. Bovendien wonen er ruim 200 miljoen mensen, wat het meteen een interessante testgrond maakt.
Transactiekosten voor ondernemers
Betalen via WhatsApp is gratis voor consumenten, maar niet voor ondernemers. Zij moeten per transactie een percentage van 3,99% afdragen aan WhatsApp. Dat lijkt wat aan de hoge kant, al is dat volgens WhatsApp vergelijkbaar met wat ze nu betalen voor het accepteren van een transactie via creditcard. Toen Facebook in 2014 $19 miljard neertelde voor WhatsApp vroegen beleggers zich af hoe men dat bedrag ooit wilde terugverdienen met een berichtendienst die nog altijd gratis is en bovendien vrij van reclame. Dit lijkt in elk geval één van de manieren te worden.
WhatsApp bedient met zijn berichtendienst inmiddels meer dan twee miljard gebruikers. Dat zijn aantallen waarmee men de concurrentie aardig omver kan blazen. WhatsApp zal niet zomaar alle andere betaaldiensten overbodig maken, zeker niet in China waar WeChat en Alipay dominant zijn. Bovendien heeft Facebook geen vlekkeloze reputatie als het gaat om het respecteren van de privacy van gebruikers, wat veel consumenten juist op financieel gebied extra belangrijk vinden. Er lijkt genoeg ruimte te zijn voor meerdere grote en kleine aanbieders om naast elkaar te bestaan. Toch kunnen banken nationaal en internationaal maar beter gewaarschuwd zijn.