Consumenten die een hypotheekgesprek voeren met adviseurs van ABN AMRO krijgen voortaan een persoonlijk stappenplan voor een duurzame woning aangeboden. De bank werkt hiervoor samen met HomeQgo, specialist in duurzaamheidsadviezen. Deze ontwikkeling is wederom een voorbeeld waarmee banken willen bijdragen aan de energietransitie.
Een hypotheekgesprek bestaat steeds vaker uit meer dan een kille berekening of een koopwoning wel of niet financieel haalbaar is. Het hypotheekgesprek is een uitgelezen kans om duurzaamheid onder de aandacht te brengen op een uiterst relevant moment. Via dochteronderneming Florius biedt ABN AMRO al verschillende mogelijkheden om verduurzaming te financieren, nu gaat de bank dat ook actiever onder het eigen label doen.
Om een sterke gesprekspartner te kunnen zijn heeft een groot deel van de hypotheekadviseurs van ABN AMRO de afgelopen tijd de opleiding Adviseur Duurzaam Wonen gevolgd, een initiatief van onder meer Rabobank en CMS Franchise. Zo beschikken zij over de juiste kennis om het stappenplan goed met de klant te kunnen bespreken. Binnen een paar jaar verwacht ABN AMRO 100.000 stappenplannen aan hun klanten te hebben aangeboden.
Voorlopig wordt het persoonlijke plan alleen aangeboden voor klanten die direct in gesprek zijn met ABN AMRO. De bank geeft echter al aan te kijken naar de mogelijkheden om intermediairs van duurzaamheidsadvies voor zijn klanten te voorzien.
Zoals reeds aangestipt is ABN AMRO via dochteronderneming Florius al enige tijd actief bezig met het bevorderen van investeren in duurzaamheid, als het gaat om particulier vastgoed. Het nieuws over het persoonlijke stappenplan komt echter in dezelfde week als waarin het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelt dat investeren in verduurzaming momenteel eigenlijk helemaal niet aantrekkelijk is. De financiële sector lijkt daar toch wat anders over te denken, wat zich uit in een brede beweging die verduurzaming actief propageert en financieel ondersteunt.