Particuliere investeerders weten niet altijd hoe ze hun vermogen moeten beheren bij wereldwijde ingrijpende gebeurtenissen. In hoeverre worden zij door banken begeleid en geïnformeerd in deze periodes? Ksenia Goncharova – Sales manager financiële sector bij Comarch Benelux – legt uit hoe technologie zowel de financiële sector als beleggers van dienst kan zijn richting een kwalitatieve vertrouwensrelatie.
Tijdens de eerste zes maanden van 2020 was sprake van een toenemende interesse in online investeringen bij Belgische beleggers. Het aantal transacties lag maar liefst 50% hoger dan het jaar daarvoor. Toezichthouder FSMA (het Belgische equivalent van de Nederlandse AFM, red.) geeft aan dat het aantal Belgische verhandelde aandelen meer dan vervijfvoudigde tijdens de coronacrisis. Bij grote mondiale gebeurtenissen van dit kaliber zijn de reacties van mensen doorgaans erg verdeeld. Sommigen staan te springen om het beste te halen uit een crisis, anderen wachten juist liever af.
De banken die deze eerste groep mensen willen aantrekken, kiezen voor een combinatie van de uitstekende service van een online makelaar en de expertise van een grote financiële instelling. Maar het zijn de gelegenheidsbeleggers voor wie banken de sterkste troeven in handen hebben, in vergelijking met hun fintech-concurrenten. Hoe kan de financiële sector mensen die advies zoeken erbij betrekken in turbulente tijden, waarin veel onbeantwoorde vragen en een groot gevoel van paniek snel de overhand kunnen nemen?
Turbulente tijden
Voor private banking-klanten is deze vraag relatief eenvoudig te beantwoorden. Zij verwachten vandaag meer diensten op afstand van hun financiële instelling, meer ad-hoc video-consultaties en een goed overzicht van de evolutie van hun vermogen.
De massamarkt is echter een andere zaak. Tot nu was de populairste strategie volledige standaardisering of automatisering met van tijd tot tijd een persoonlijke evaluatie van het portfolio in een filiaal. In Europa was de implementatie van de richtlijn MiFID II een grote stap richting het informeren van álle klanten – waaronder ook de retailsector – over de risico’s en prognoses van hun investeringen. Maar er is niet veel ruimte om de bezorgdheden van investeerders op te lossen, met name bij minder ervaren investeerders die niet weten hoe ze de lijvige rapporten moeten interpreteren en hoe ze moeten reageren op een volatiele markt.
Beschermen en dienen
Nooit eerder stegen en daalden de financiële markten zo snel als nu. Dat zorgt voor een grote chaos op de markt én de daarbij horende ‘winnaars’ en ‘verliezers’. Banken hebben dus een belangrijke rol in het begeleiden van hun cliëntèle en het stabiliseren van de markten. Het is belangrijk dat ze hun investeringsbeginselen naar al hun klanten communiceren en deze in elk gesprek met een klant als leidraad gebruiken: investeer in een gediversifieerd investeringsportfolio, bepaal een strategie en hou u eraan, vermijd impulsieve transacties, enz.
Deze ‘10 geboden’ zijn afhankelijk van de filosofie van het soort financiële instelling.
Deze ‘10 geboden’ zijn afhankelijk van de filosofie van elke financiële instelling en kunnen op verschillende manieren worden verspreid. Als video, FAQ, blog, nieuwbrief, webinar of tijdens een event. Deze tools verhogen niet alleen de kennis van de klant over de financiële markten, maar creëren ook een groter vertrouwen.
De persoonlijke aanpak
Persoonlijk financieel advies kan zich focussen op langetermijnresultaten en beleggingshorizons, het uitwerken van uitgebreide financiële plannen of het bespreken van de concrete doelen van de klant. Omdat de markten de laatste maanden zowel aanzienlijke winsten als forse verliezen hebben genoteerd, is het essentieel om de klant duidelijke informatie en advies te bieden wanneer zijn of haar portefeuillespreiding niet goed zit. Maar het is nog belangrijker om te zorgen dat klanten zich bewust zijn van de impact van deze verschuivingen op hun langetermijndoelen, om zo een financieel plan op te stellen of te herbekijken.
Relevantie is de sleutel
Technologie zoals Comarch Wealth Management is onmisbaar geworden voor het bereiken van die langetermijndoelen. Positief is dat de banken zich moesten aanpassen aan Mifid II-vereisten. Ze beschikken nu over de data en − tot op zekere hoogte − over de nodige tools en processen om snel en op het juiste moment te kunnen handelen. Hieromtrent efficiënt communiceren blijft echter een grote uitdaging.
Beknopte en meer gerichte informatie aanbieden aan klanten is essentieel om in moeilijke tijden de relevantie voor massamarkt-klanten te verhogen. Dat kan door initieel minder te focussen op details en klanten die op zoek zijn naar meer informatie de mogelijkheid te bieden om zich verder te verdiepen. Experts geven aan dat de volgende herziening van de Mifid-verordening, over vier tot vijf jaar, de markt ook in deze richting zou kunnen duwen door een verplichting op te leggen om informatie meer behapbaar aan te bieden aan de kleine belegger.