ING is het meest waardevolle bankmerk van Nederland. In een overzicht van de dertig meest waardevolle Nederlandse merken van onderzoeksbureau Kantar eindigt de bank op de vijfde plaats algemeen. Een speciale vermelding is er voor Triodos Bank, dat niet bij de dertig meest waardevolle merken behoort, maar wel de Special Award ‘Most Sustainable Brand’ toebedeeld krijgt.
Het vaststellen van de waarde van een merk is nog niet zo eenvoudig. Want hoe kwantificeer je bijvoorbeeld de herkenning die consumenten hebben bij een merk of de gevoelens die een merk oproept? Dergelijke ‘zachte’ parameters worden gekoppeld aan meetbare criteria als omzet, het aantal landen waarin een merk geregistreerd is en het marktaandeel. Uit al die factoren bij elkaar rolt uiteindelijk een geldelijke waarde.
Olie- en gasreus Shell is zoals gebruikelijk de maat van alles. Eerder dit jaar kwam het Brits-Nederlandse concern in een vergelijkbaar onderzoek ook als meest waardevol uit de bus. Uit het verschil in veronderstelde merkwaarde blijkt wel dat er geen eenduidige methode is om deze te berekenen. Zolang het binnen hetzelfde onderzoek maar consistent gebeurt zijn er evenwel interessante inzichten aan te onttrekken.
Er komen drie banken voor in de top tien van meest waardevolle Nederlandse merken volgens Kantar. Hun positionering ten opzichte van elkaar is dezelfde als wanneer men de balanstotalen tegenover elkaar zou zetten. ING eindigt in de algemene lijst op de vijfde plaats, Rabobank volgt op de achtste plaats en ABN AMRO op de tiende plaats. Daarmee is de bancaire sector wel de best vertegenwoordigde sector in de top tien van dit onderzoek.
Triodos Bank meest duurzame merk
Maar naast de grootbanken kent Nederland natuurlijk meer banken. Al komt geen van hen terug in de lijst van dertig meest waardevolle merken. Wel komen er drie verzekeraars in de lijst terug, namelijk Nationale-Nederlanden, Aegon en ASR. Toch is er een bank die een speciale vermelding krijgt, namelijk Triodos Bank.
Kantar beloont Triodos Bank met de Special Award ‘Most Sustainable Brand’. Dus niet alleen het duurzaamste bankmerk in Nederland, maar zelfs het duurzaamste merk in het algemeen. “Dat doen ze door geld te investeren in positieve sociale, ecologische en culturele verandering. Met duurzaamheid als kernwaarde verankerd, is het niet verwonderlijk dat dit tot uiting komt in de perceptie van het merk door de consument. Gezien als een uniek en doelgericht merk, vertoont het een sterk potentieel voor toekomstige groei”, aldus Kantar.
Triodos Bank heeft duurzaamheid als kernwaarde verankerd.
Voor Triodos Bank is deze onderscheiding ongetwijfeld een streling voor het ego, maar bovenal een bevestiging dat de bank voorop loopt in een beweging die mondiaal kracht wint. Wat extra in het voordeel van Triodos Bank spreekt is dat de bank van alle onderzochte Nederlandse merken ook de eigen duurzaamheidsindex van vorig jaar het meest wist te verbeteren. Voor een onderneming die duurzaamheid al lange tijd omarmt is dat een bijzondere prestatie.
Maud Pinckers, hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland: “Triodos heeft altijd een eigen positie gekozen en durft een standpunt in te nemen. Het merk staat voor een groeiende beweging van mensen die niet wachten op verandering van bovenaf maar zelf handelen. De hoge merkwaardering zien we als een erkenning voor onze inspanningen en van al die mensen die net als wij geloven in de veranderkracht van geld.”