De Nederlandse consument heeft ASN Bank verkozen tot duurzaamste bank van Nederland. In 2018 en 2019 eindigde ASN ook al op de eerste plek binnen de bankensector. In de algehele ranking staat de bank op de negende plek.
Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index. De index is gebaseerd op een onafhankelijk onderzoek onder Nederlandse consumenten, waarmee duurzaamheid, branding en communicatie van consumentenmerken in kaart worden gebracht en geanalyseerd. Het onderzoek laat zien hoe merken door Nederlandse consumenten worden gezien op het gebied van milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De merken die onderzocht worden zijn geselecteerd op basis van marktaandeel, omzet en naamsbekendheid.
Vorig jaar kwam Rabobank nog als winnaar uit de bus; de bank eindigde destijds op de veertiende plek in de algehele lijst. Hoewel ASN Bank voor de derde keer tot duurzaamste bank is uitgeroepen, eindigde de bank nooit eerder in de algehele top 10. Met de huidige negende plek is dit nu wel gelukt, een mooie stijging ten opzichte van de zeventiende plaats van 2020. Knab (plek 104) is net onder ABN AMRO (plek 99) geëindigd en is de slechtst presterende bank op het gebied van duurzaamheid. Tony Chocolonely voert voor de vierde keer achter elkaar de algehele lijst aan.
Duurzaamheid als doel
Pieter Smeets, hoofd marketing communicatie bij ASN Bank, is ontzettend trots met de top 10 ranking van de bank. “Ons doel is om duurzaamheid toegankelijk te maken voor heel Nederland en dat we nu tussen populaire duurzame merken staan als Tony’s Chocolonely en IKEA geeft aan dat we op de goede weg zijn. Zeker omdat de Nederlandse consument bepaald heeft dat wij in de top 10 thuishoren.”