“We zijn gemaakt voor verandering. Het is aan jou om iets toe te voegen. Op te bouwen of af te breken. You are made for change! Spreek je uit. Ga de boardroom in. Beleg in verandering. En sluit je aan bij de bank die doet waar jij in gelooft.” Het zijn de woorden die de essentie van de nieuwe campagne ‘Made for Change’ van Triodos vormen.
De bank stelt een steeds groter wordende doelgroep te zien die verandering – inclusiever, meer ruimte voor natuur, een eerlijke en sociale woningmarkt, een ander voedselsysteem – in de wereld teweeg wil brengen en hoopt daaraan bij te kunnen dragen. Het is daarbij de bedoeling dat deze ‘beweging’ Triodos ziet als hún bank. Triodos mikt met zijn campagne op een stijging van merkvoorkeur door het onderscheid met andere banken te expliciteren.
De veranderaars hebben het momentum
Volgens Maud Pinckers, Head of Marketing bij Triodos Nederland, gaat de bank “back to normal”. “Maar hoe willen we dat dit normaal er uit gaat zien? De tijd van status quo draait zich idealiter om naar een tijd van actie. Met deze campagne laten we zien dat je niet machteloos bent. You are made for change: je bent gemaakt voor verandering. En er is een bank die daarbij past.”
“Het is een positieve campagne, bovenop de tijdsgeest. Kijk naar de baanbrekende rechtszaken van Urgenda en Milieudefensie en initiatieven als Follow This. De veranderaars hebben het momentum. Triodos is al sinds haar oprichting in 1980 dé bank voor verandering.”
Changemakers
De campagne wordt onder meer aangejaagd op YouTube en andere social media, waarop de bank zogenoemde ‘stories of change’ – mensen die eigenhandig verandering in gang hebben gezet – deelt. Zo delen onder andere Lonneke Verbunt (kledingzaak BrandMission) en plastic soup surfer Merijn Tinga hun verhaal. De bank koppelt daar vervolgens “laagdrempelige” acties aan, zoals een duurzame kledingchallenge tot het spotten van zwerfafval.