Triodos hypotheken ontvangen Europees energie-efficiëntielabel

08 juli 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

Hypotheken van Triodos Bank in België, Nederland en Spanje beschikken sinds kort over het Energy Efficient Mortgage Label (EEML). Het label zorgt ervoor dat consumenten, kredietverstrekkers en investeerders hypothecaire leningen die bijdragen tot een duurzamere woningbestand beter kunnen herkennen.

De EEML – opgericht door de Europese federatie van hypotheekverstrekkers – wil dit marktsegment duurzamer maken door hypothecaire leningen in overeenstemming te brengen met de Green Deal (de routekaart van de EU naar een groenere economie en een nuluitstoot van broeikasgassen tegen 2050).

Een hypothecaire lening kan ‘beloond’ worden met het label wanneer de gefinancierde woning aan de wettelijke EU-voorschriften voldoet of deze overtreft. Het label kan ook worden toegekend als de renovatie de energie-efficiëntie van de betreffende woning met ten minste 30% verhoogt.

Een logische stap

Volgens Jeroen Pels, directeur hypotheken en private banking bij Triodos, biedt de bank hypotheken die huiseigenaren stimuleren om bij een aankoop, bouw of verbouwing van hun woning duurzame keuzes te maken. “Het was dan ook een logische stap voor Triodos Bank om zich bij het EEML-initiatief aan te sluiten. Het label bevestigt niet alleen dat onze hypotheken duurzaam zijn, maar stelt ons ook in staat onze aanpak te delen met andere hypotheekverstrekkers in Europa.”

“Wij hechten veel waarde aan hoge standaarden voor duurzame nieuwbouw maar evenzeer aan meetbare resultaten en rapportages waar het gaat om de transitie van de bestaande gebouwde omgeving. In beide bewegingen dient de financiële sector haar verantwoordelijkheid te nemen.”

€2,7 miljard

Triodos heeft in totaal voor €2,7 miljard aan woninghypotheken uitstaan in Nederland, België en Spanje. Overigens is Triodos de eerste bank in Nederland die de rente van een hypotheek koppelt aan de energie-efficiëntie van de woning en de leenruimte van particulieren koppelt aan de energieprestaties van een woning. De bank stelt daarmee woningeigenaren te stimuleren om in alle onderdelen van het klantproces verantwoord te verduurzamen.

Lees ook: Triodos start campagne ‘Made for Change’