CIO’s en CTO’s kwamen midden in de belangstelling te staan toen we in 2020 van de ene op de andere dag terechtkwamen in een digitale transformatie. Er werd een enorm beroep gedaan op technische teams die plots verantwoordelijk werden voor de soepele overgang van bedrijven naar online en in de cloud werken. Bedrijven blijven immers in tijden van nood gewoon draaien en streven ernaar om te allen tijde hun klanten optimaal van dienst te zijn.
Ruim een jaar later sprak Banking Circle verschillende CIO’s en CTO’s werkzaam bij banken, FinTechs en betalingsbedrijven verspreid door een groot deel van Europa en het Verenigd Koninkrijk. Tijdens deze gesprekken kwam onder meer naar voren dat de mogelijkheid om noodzakelijke veranderingen en nieuwe technologieën eenvoudig, snel en kosteneffectief door te voeren een hoop stress weg zou nemen en het leven van een CIO en CTO aanzienlijk makkelijker zou maken. Helaas is dit niet altijd het geval.
CIO’s en CTO’s blijven optimistisch
De vele interne en externe obstakels die CIO’s en CTO’s dit jaar in de weg zitten om hun doelen te halen, komen aan het licht in het whitepaper: Futureproofing Payments Tech: The Challenges facing CIO’s and CTO’s. Ondanks de obstakels zien CIO’s en CTO’s de toekomst positief in. Vooral PSP- en FinTech-respondenten gaven aan er vertrouwen in te hebben dat hun bedrijf klaar is voor nieuwe uitdagingen in de toekomst.
Het grootste obstakel blijkt werving te zijn, wat zorgwekkend is gezien de helft van de Nederlandse CIO’s en CTO’s van plan is om hun IT-team het aankomende jaar uit te breiden, en nog eens 39 procent wil het budget op dit gebied verhogen.
De voornaamste reden om nieuwe medewerkers te werven is de noodzaak om het tekort aan vaardigheden op te vullen. Er is voornamelijk een groot tekort aan cloudvaardigheden: maar liefst drie op de vijf (57%) CIO’s en CTO’s zien hier een gebrek aan ervaren teamleden. 44 procent van de Nederlandse bedrijven sluit zich hierbij aan, maar ziet een groter tekort in kennis van Data Warehousing (52%). Ook de kennis van Kunstmatige Intelligentie (AI) en Machine Learning (ML) is nog niet voldoende volgens 45 procent van de Nederlandse bedrijven.
Aan de slag met de tekortkomingen
De huidige tekortkomingen zijn bekend binnen organisaties, maar worden nog niet aangepakt. Dit wekt de suggestie dat dergelijke organisaties zich nog niet volledig bewust zijn van de mogelijkheden die nieuwe technologieën kunnen bieden om onder meer de prestaties binnen de organisatie en de klantervaring te verbeteren.
Banking Circle kan door middel van hun expertise organisaties tegemoetkomen in hun tekort aan vaardigheden. Vergeet het opzetten van een nieuw team of het bouwen van een eigen infrastructuur, door gebruik te maken van de infrastructuur van Banking Circle kan digitalisering aanzienlijk sneller worden bereikt.
Banking Circle’s innovatieve technologie stelt betaalinstellingen en banken van iedere omvang in staat een stap voor te lopen op de concurrentie, kansen optimaal te benutten en constant te groeien. Meer weten over de bevindingen? Download hier de whitepaper.
Een artikel van Anders la Cour, Chief Executive Officer bij Banking Circle Group.