ABN AMRO boekt ook in derde kwartaal winst

12 november 2021 Banken.nl 2 min. leestijd

ABN AMRO heeft de winstgevende lijn van het tweede kwartaal doorgezet. De bank rapporteert over het derde kwaltaal een nettowinst van €343 miljoen. Hoewel de winst in vergelijking met het tweede kwartaal (€393 miljoen) wat lager uitvalt, draaide de bank over heel 2020 en het eerste kwartaal van 2021 nog een verlies.

De ontwikkelingen zijn, volgens ABN AMRO-CEO Robert Swaak, dan ook bemoedigend. “Het economisch herstel zet zich door en dat zie je in de kredietvraag van ondernemingen, maar ook in het aantal hypotheken. Uiteraard moeten we de oplopende coronabesmettingen in de gaten houden.”

Tevens claimt de bestuurder dat de bank “stappen maakt met het uitvoeren van zijn agendapunten”. Daarmee doelt hij op het afbouwen van de niet-kernactiviteiten van CIB, het uitkeren van het slotdividend over 2019, het compenseren van zijn klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopend consumptief krediet (ABN AMRO heeft daarvoor een bedrag van €217 miljoen opzij gezet) en het vereenvoudigen van zijn organisatiestructuur.

Een toekomstbestendige bank

Wel geeft Swaak aan dat – door de nog altijd lage rente – een flinke daling van het renteresultaat een domper is. De bank zag een kleine netto vrijval van de kredietvoorzieningen van €12 miljoen. Tevens namen ook de personeelskosten toe met €22 miljoen als gevolg van uitbreiding van het risk- en complianceteam.

Al met al is de CEO tevreden met het derde kwartaal, ook op het gebied van duurzaamheid. “We zijn een persoonlijke bank in de digitale tijd, en met onze strategische pijlers – klantervaring, duurzaamheid en toekomstbestendige bank – als leidraad. We moedigen onze klanten aan hun woningen energiezuiniger te maken en bieden nu ook duurzaamheidskortingen voor woningen met energielabel B.”

Swaak is dan ook verheugd dat het ESG klantvermogen (conform de definities en rapportages van de Sustainable Finance Disclosure Regulation) is gegroeid naar €39 miljard. “We bouwen een toekomstbestendige, digitale bank en verplaatsen steeds meer van onze diensten naar onze mobiel bankieren app, zoals geld opnemen bij geldautomaten”, concludeert Swaak.