Bij de Volksbank werk je aan jouw toekomst en die van de maatschappij. Joris Verheij, hub lead Ondernemen, vertelt hoe hij met zijn teams toegevoegde waarde biedt voor Nederlandse ondernemers. Ook was hij medeverantwoordelijk voor de agile transformatie van de Volksbank. “We bouwen in zelfstandige, multidisciplinaire teams aan een menselijke bank die de klant in alle opzichten centraal stelt en veranderingen vol vertrouwen omarmt”.
Hallo Joris, vertel eens over je werk bij de Volksbank en over wat jou drijft.
“Twee jaar geleden startte ik bij de Volksbank als directeur Zakelijk en vanaf 1 maart 2022 ben ik hub lead Ondernemen. Ik kom uit een echt ondernemersgezin: mijn vader was huisarts met een praktijk in een volkswijk. Mijn moeder had een reisbureau in de winkelstraat en mijn broertje heeft meerdere beweegcentra, gericht op een gezonde levensstijl."
"Ik geloof in de kracht van het midden- en kleinbedrijf als de motor van onze samenleving. De maatschappelijke rol en de ondernemende cultuur binnen de Volksbank passen me dan ook goed. Zelf ben ik ook ondernemer geweest, maar de meeste energie krijg ik wanneer ik bedrijven richting kan geven en met een groep enthousiaste mensen resultaat weet te bereiken. En we zijn aardig op weg om impact te maken voor onze zakelijke klanten!”
Hoe pak je het aan om met teams voor het beste resultaat te gaan?
“Door een gemeenschappelijke visie te creëren die richting geeft en helpt om heldere doelen te stellen. Bij de realisatie geef ik juist veel verantwoordelijkheid aan de mensen die daarover het meeste weten: onze collega’s die dagelijks werken met en voor klanten. Eigenaarschap ligt dus laag in de organisatie. Dat is een behoorlijke verandering voor traditioneel hiërarchische organisaties. Als je eenmaal zo hebt gewerkt, wil je nooit meer terug.”
Wanneer ben jij trots op een resultaat?
“Laatst vertelde een SNS-collega hoe we een ondernemer hielpen om een tweede vestiging te openen. De bank waar hij al klant was, kon hem niet helpen. Binnen een week was alles via SNS geregeld. Dat tastbare resultaat van een ondernemer die z’n dromen waarmaakt, daar ben ik echt trots op. Juist door dat persoonlijke contact maken wij het verschil.“
Welke invloed heeft jouw ondernemende karakter gehad op je werk bij de Volksbank?
“Toen ik begon kreeg de zakelijke doelgroep een hernieuwde focus en dat voelde als pionieren. Met een geweldige groep mensen gingen we aan de slag, maar het was onduidelijk waar verantwoordelijkheden en prioriteiten lagen. Daarom heb ik de afdeling opnieuw vormgegeven, door een duidelijke structuur en doelen neer te zetten en door agile te gaan werken. Eigenaarschap ligt nu direct in de teams, want dat maakt het werk veel uitdagender.”
Zo zette je de eerste stappen in wat later een organisatie brede agile transitie werd.
“Klopt en er zijn meer afdelingen die al geëxperimenteerd hebben met agile werken. Samen hebben we geprobeerd het beste van alle lessen die we hebben geleerd te combineren. Een hub is eigenlijk een klein onderneming waar teams zelf integraal verantwoordelijk zijn, van propositie tot implementatie. Zo kunnen we sneller inspelen op veranderend klantgedrag en de mensen in de teams hebben er plezier in. Dat is heel mooi om te zien.”
Wat zijn de uitdagingen voor jou?
“Dat sommige collega’s moeite hebben met de cultuuromslag naar zelfsturing of erachter komen dat het werk dat ze al jaren deden anders en efficiënter kan. Dat is confronterend. Ik stimuleer ze om na te denken over wat hen drijft. Het leven is kort, dus volg je hart. Ik probeer het coachen van persoonlijke ontwikkeling vanuit mijn rol ook meer in de structuur te krijgen.”
Op welke manier beweegt de Volksbank daarin mee?
“Nieuwe generaties vinden werk dat ertoe doet vaak belangrijker dan geld of status. De agile transformatie is een goed voorbeeld van meebewegen met modern leiderschap. Onze directie heeft veel tijd gestopt in het doorleven van wat agile werken betekent. We gaan niet zo werken omdat het een hype is, maar omdat het de beste keuze is voor onze klanten. Vanuit intrinsieke motivatie willen we klanten blij maken en dat zien we terug in onze hoge klanttevredenheidsscores.”