De afgelopen vijf jaar is het aantal partijen waarmee Nederlandse banken samenwerken met maar liefst 300% gegroeid. Sinds 2016 sluiten banken gemiddeld zo’n zestig partnerships per jaar, tegenover vijftien partnerships in de jaren daarvoor. Met name de komst van de ESG-factoren (environment, social en governance) zorgt ervoor dat banken steeds vaker ‘hulp’ van buitenaf inschakelen.
Dat blijkt uit onderzoek van PwC getiteld: 'ESG is the new driver of growth in the Dutch banking ecosystem’. De PwC-onderzoekers gaan in de publicatie dieper in op de populariteit van ESG-partnerships – sinds 2021 dominant in het partnership-ecosysteem – en belichten welke stappen banken kunnen ondernemen om hierin nog verder te groeien. Toenemende regelgeving en maatschappelijke druk dwingen banken namelijk om transparanter te zijn over hun ESG-impact.
Uit het aantal en verschillende type partnerships dat banken sluiten met derde partijen blijkt dat banken ESG ook zien als een kans om waarde te creëren. Immers, duurzaamheid is – naast digitalisering – langzaam maar zeker uitgegroeid tot één van de belangrijkste onderdelen van de bedrijfsstrategie.
“Tussen 2016 en 2020 was de digitale transformatie van banken de belangrijkste reden voor het aangaan van nieuwe partnerships”, legt Pieter Verheijen (Director Management Consulting en specialist bankensector bij PwC) uit. “Middels partnerships zochten banken naar toegang tot nieuwe technologie en vernieuwing van het dienstenaanbod.” Dit veranderde volgens Verheijen in 2021. “ESG-partnerships voeren sindsdien de boventoon.”
Inclusiviteit
Uit de studie blijkt niet alleen dat ESG-partnerships in 2021 dominant zijn geworden, de trend zou zich in de eerste twee kwartalen van 2022 zelfs versneld hebben doorgezet. Verheijen stipt aan dat banken in de eerste zes maanden van het huidige jaar bijna net zoveel samenwerkingen zijn aangegaan als in heel 2021. Ook in 2022 schuilt er bij de meeste gevallen een ESG-reden achter de partnership.
Banken gaan onder meer samenwerkingen aan om de inclusiviteit van hun bancaire diensten te vergroten en het productaanbod te verbeteren door hun klanten handvatten te bieden om hun impact op de omgeving en het klimaat te verminderen.
“Een voorbeeld van zo’n samenwerking is een online dienst waarmee huisbezitters kunnen inzien hoe ze hun woning kunnen verduurzamen, inclusief de kostenbesparing die dat oplevert”, verduidelijkt Verheijen.
Drie stappen
Naast de dominantie van ESG-partnerships, verwachten de analisten van PwC in de toekomst een toename van het aantal embedded finance samenwerkingen – partnerships om de financiële dienstverlening verder te integreren bij niet-financiële bedrijven. Verheijen noemt het automatisch afrekenen van een taxirit zonder dat je de bankapp gebruikt of het afsluiten van een lening of verzekering bij een productaankoop als voorbeelden.
“Klanten verwachten steeds vaker zo’n soepele geïntegreerde ervaring”, vervolgt Verheijen zijn uitleg. “Dit biedt kansen voor zowel banken als fintech en bigtech om deze integratie van financiële producten te faciliteren en de groei van hun dienstverlening te versnellen.”
Om op de lange termijn relevant te blijven is het volgens Verheijen voor banken noodzaak om unieke digitale capaciteiten te ontwikkelen en om de juiste partnerships aan te gaan. De PwC analist geeft vervolgens drie tips om banken bij deze zoektocht te helpen. Ten eerste dienen banken hun strategie in het speelveld van de verschillende ecosystemen aan te scherpen én hun partnership-prioriteiten zo duidelijk mogelijk te definiëren.
Om partnerships te ontwikkelen die daadwerkelijk passen bij de strategie, moeten banken vervolgens heldere doelen formuleren ten aanzien van de beoogde waardecreatie. Daarbij moet men ook beschikken over een exitstrategie in het geval de samenwerking niet succesvol blijkt. Voor een succesvol beheer van het portfolio aan partnerships dienen banken tot slot een nieuw operationeel model te bouwen op basis van de nieuwste digitale mogelijkheden.