Kopie identiteitsbewijs verleden tijd bij hypotheekaanvraag ING en De Hypotheker

23 december 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

ING en De Hypotheker starten met het gebruik van een digitale identificatie bij een hypotheekaanvraag. De hypotheekverstrekker en intermediair leggen uit dat dit de volgende stap is in het gebruik van brondata bij een aanvraag. De nieuwe functie wordt gefaciliteerd door Ockto en draagt de naam ‘OcktoID’.

Klanten kunnen met de nieuwe functie zich digitaal identificeren via iDIN en de Basis Registratie Personen, waardoor de ‘standaard’ kopie van het identiteitsbewijs tot het verleden zal behoren. Zo ervaart de klant enerzijds meer gemak bij de hypotheekaanvraag, en vermindert anderzijds de foutmarge bij hypotheekverstrekkers. ING en De Hypotheker verwachten dat OcktoID in het eerste kwartaal van 2023 beschikbaar zal zijn.

Klanten van de bank en intermediair beschikken al over de mogelijkheid om vrijwel alle benodigde gegevens voor een hypotheekaanvraag zelf via de Ockto-app te verzamelen. Via de fintech worden de gegevens vervolgens middels een crosscheck digitaal ontsloten bij de bron, waardoor alle partijen in het proces de zekerheid hebben dat deze gegevens correct zijn.

Naast de huidige brondate van onder meer MijnOverheid en het UWV wordt nu dus ook de identificatiemogelijkheid toegevoegd. De consument hoeft hierdoor één document minder aan te leveren, wat het proces gemakkelijker en overzichtelijker moet maken.  

Klantvriendelijke oplossing

Jacques Schram (Manager Hypotheken Aanvraag en acceptatie bij ING) noemt het vervangen van face-to-face identificatie door digitale identificatie een grote stap voorwaarts naar een eenvoudiger en documentloos aanvraagproces voor klanten en adviseurs. Hij legt uit dat uit cijfers van de bank blijkt dat het identificatiebewijs in de top drie staat van documenten die opnieuw opgevraagd moeten worden. Dit zorgt volgens Schram tot veel extra werk voor alle betrokkenen.

“OcktoID biedt een veilige en klantvriendelijke oplossing voor een proces dat dus geregeld misgaat”, vervolgt Schram zijn uitleg. “Daarnaast heeft Ockto het vertrouwen van adviseurs, wat voor ons erg belangrijk is. Met OcktoID wordt het mogelijk om het intermediair een bindend aanbod uit te brengen zonder dat het uploaden van documenten nodig is. Wij zijn trots op dit initiatief en hopen dat meer partijen zich zullen aansluiten.”

Mijlpaal

Ook de Hypotheker laat weten duidelijk de toegevoegde waarde te zien in de nieuwe functie. Jasper Cuijten (Directeur Business Development bij De Hypotheker) stelt dat de intermediair met deze stap in de digitalisering van zijn dienstverlening “nog beter is voorbereid op de toekomst”. “Daarnaast zijn we zeer verheugd dat we in samenwerking met ING na 37 jaar het kopie identiteitsbewijs uit de hypotheekaanvraag laten verdwijnen. Een nieuwe mijlpaal binnen de hypotheekbranche.”

“We zijn er bijzonder trots op dat we deze nieuwe service samen met ING en De Hypotheker kunnen lanceren”, vult Gert Vasse (Account Director bij Ockto) zijn collega’s tot slot aan. “We hebben nu een oplossing die zowel te gebruiken is in combinatie met de andere databronnen van Ockto, maar ook als losse identificatie en verificatie oplossing waarmee gegevensuitwisseling via Ockto voor nog veel meer sectoren relevant wordt.”