Triodos Bank wordt door de Nederlandse consumenten gezien als de meest duurzame bank in de sector. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Sustainable Brand Index.
De studie analyseert hoe Nederlanders aankijken tegen merken die zij dagelijks gebruiken. Aan de hand van interviews onder meer dan 7.700 Nederlandse consumenten, legden de onderzoekers 175 merken langs de duurzaamheidslat. Triodos behaalde wat betreft de bancaire sector de hoogste score op de index.
Triodos-directeur Pauline Bieringa ziet in de hoge merkwaardering een erkenning voor de “eigenwijze positie” van Triodos in de sector. Bieringa legt uit dat de bank is opgericht voordat het begrip ‘duurzaam bankieren’ bestond. “Wij streven naar een rechtvaardig bestaan voor iedereen en een zorgvuldige omgang met de aarde. Het is heel eervol om daar erkenning en herkenning voor te krijgen.”
Daarnaast benadrukt de directeur dat de benoeming aantoont dat de invloed van de bank aan kracht wint in de maatschappij. “Maar bovenal werkt het stimulerend om als koploper in duurzaam bankieren te blijven werken aan een eerlijker, menselijker en groenere samenleving. Het recente verontrustende VN-klimaatrapport laat zien dat dit harder nodig is dan ooit.”