Terwijl mobiel bankieren apps steeds meer gebruikt worden, wordt het ook steeds lastiger voor banken om hun apps te voorzien van onderscheidende features die competitief voordeel opleveren. Volgens Sandeep Sood, auteur voor The Financial Brand en CEO van Monsoon, een bedrijf dat apps ontwikkelt, wordt de design van de apps steeds belangrijker. Het belangrijkste volgens Sood is een balans tussen functionaliteit en eenvoud.
Een recent onderzoek van de Federal Reserve toont aan dat er in de Verenigde Staten de komende 12 maanden miljoenen nieuwe klanten zullen starten met bankieren via hun mobiel. Het rapport, getiteld ‘Consumers and Mobile Financial Services 2015’ laat zien hoe het belang van de mobiele wereld toeneemt. 15% van de Amerikaanse respondenten geeft aan in het afgelopen halfjaar te zijn gestart met het gebruik van mobiel bankieren, terwijl nog eens 11% aangeeft te starten met mobiel bankieren in de komende 12 maanden. Volgens het rapport maakt net iets meer dan de helft (52%) van de eigenaren van een smartphone met een eigen bankrekening in 2014 gebruik van mobiel bankieren. In 2011 was dat nog 43%.
Onwillig
Hoewel er miljoenen mensen gebruik maken van mobiel bankieren, zijn er ook nog miljoenen mensen niet geïnteresseerd in het bankieren via hun mobiel. Volgens Sandeep Sood komt een belangrijk deel van deze onwilligheid door het design en de gebruikersonvriendelijkheid van de apps die banken aan hun klanten aanbieden. Naast een gebrek aan noodzaak om mobiel te bankieren en het wantrouwen van de veiligheid van mobiel bankieren, geeft ook 39% aan veel functies in de app te onoverzichtelijk te vinden door het kleine scherm en geeft een verdere 20% aan mobiel bankieren ‘te moeilijk’ te vinden.
Sood schrijft in een recent artikel in The Financial Brand dat “er geen reden is dat financiële applicaties de lelijke eenden van de app-markt hoeven te blijven.” Door strategisch over het design van de app na te denken vanuit het oogpunt van de klant gelooft hij dat de banken hun apps meer aan de verwachtingen van klanten kunnen laten voldoen en zo meer van de twijfelaars overstag kunnen krijgen om de app te gaan gebruiken.
Nederland
In Nederland investeren banken al geruime tijd in zowel het design en de gebruikersvriendelijkheid van hun apps als het ontwikkelen van functionaliteiten. In Nederland behoren de mobiel bankieren apps zelf tot de top 100 meest populaire apps.
Design vraagstukken
Belangrijke vragen die banken zichzelf moeten stellen bij het vormgeven van hun applicaties zijn volgens Sood: Waar zijn je klanten naar op zoek? Welke features en functies zullen zij op dagelijkse, wekelijkse en welke op maandelijkse basis gebruiken? Houdt je in je design rekening met alle segmenten van je klantenbestand, van jonge millennials tot gepensioneerden? Maar ook: hoe breidt je de betrokkenheid van gebruikers uit tot meer dan alleen het checken van je saldo en het betalen van rekeningen? En hoe blijf je up-to-date met technologische vernieuwingen en trends?
Balans
Door de miljoenen nieuwe toetreders tot de wereld van mobiel bankieren in de komende 12 maanden is anno 2015 het perfecte moment aangebroken voor banken om hun mobiel bankieren apps zo geraffineerd en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, stelt Sood. Zij moeten volgens hem zoeken naar een balans tussen innovatie op het gebied van nieuwe functionaliteiten en gebruiksgemak van hun applicaties om zoveel mogelijk twijfelende klanten overstag te laten gaan.