De Nederlandsche Bank (DNB) meldt onlangs op haar website dat het risico op fraude toeneemt met de komst van mobiele betaaloplossingen. In de VS, waar mobiel betalen al meer gemeengoed is dan in Nederland, kunnen gestolen betaalkaarten al worden gekoppeld aan mobiel betalen apps door het invullen van enkele eenvoudig verkrijgbare persoonsgegevens.
Mobiel betalen, wint steeds meer terrein in Nederland. De meeste banken bieden hun klanten de mogelijkheid om met hun smartphone te betalen. Naast banken zijn er inmiddels ook andere aanbieders zoals Daalder en Vodafone mobiel betalen. Ook Apple, Google en Samsung komen naar verwachting snel met hun mobiele betaaldiensten naar de Nederlandse markt.
Verhoogd frauderisico
De Nederlandsche Bank (DNB) meldt onlangs dat de komst van mobiel betalen ook meer risico op fraude met zich meebrengt. Op haar website schrijft DNB dat banken bedacht moeten zijn op de mogelijkheden voor criminelen om te frauderen met de mobiele betaaloplossingen. In de VS zijn al voorbeelden bekend van criminelen die een gestolen betaalpas koppelden aan een mobiele betaaloplossing en zo konden winkelen zonder dat invoeren van een pincode nodig was.
Voor het koppelen van de betaalpas aan het betaalsysteem zijn vaak alleen het doorgeven van de naam, het rekeningnummer en het nummer van de pas, en de twee laatste cijfers van het Burgerservicenummer benodigd – gegevens waar criminelen gemakkelijk over kunnen beschikken bij het stelen van een portemonnee of via online marktplaats voor persoonsgegevens Darknet. Hoe banken zich het beste kunnen wapenen tegen deze frauderisico’s is niet verder toegelicht.