Europeanen gebruiken steeds vaker hun smartphone- of tablet om te bankieren en te betalen. Het aantal smartphone- of tabletgebruikers die hun apparaat gebruiken voor bankieren is gestegen tot 47%, tegen 41% in 2015. Nog eens 16% verwacht hier in de komende 12 maanden nog mee te beginnen. Dat blijkt uit internationeel onderzoek van ING onder 5.000 mensen in 15 landen.
“Overal zie je mobiele apparaten, en veel mensen kunnen echt niet meer zonder hun smartphone”, aldus Ian Bright, senior-econoom bij ING. “Mensen gebruiken hun mobiele telefoon niet alleen om hun dagelijkse geldzaken af te handelen, ze vinden ook dat het hen helpt hun geldzaken beter te beheren.”
71% van de mensen die in 13 Europese landen gebruik maken van mobiel bankieren gaven in het onderzoek aan dat zij hierdoor meer grip hebben op hun financiën. Buiten Europa lag dit cijfers iets hoger in de VS (78%) en iets lager in Australië (61%). Veel respondenten denken dat de voordelen van mobiel bankieren op termijn alleen maar zullen toenemen.
De enquêteresultaten sluiten volgens ING goed aan bij de strategie van ING om de digitale bank van de toekomst te worden. De bank vindt voortdurend nieuwe manieren om het voor klanten makkelijker te maken. Denk aan identificatie door middel van vingerafdruk voor onze mobiel bankieren-apps in veel landen waar ING particuliere diensten aanbiedt, zoals in België en Nederland, en de digitale spaarcoach (persoonlijke geldbeheerder) bij ING Frankrijk.
Mobiel betalen
Europeanen doen meer dan alleen bankieren met hun mobiele apparatuur. Meer en meer mensen betalen ermee: 40% van de respondenten in Europa gaf aan dat zij in 2016 een app hebben gebruikt voor mobiel betalen, een stijging vergeleken met 33% in 2015. 56% van de mensen met een mobiel apparaat zegt dat zij in de komende 12 maanden “zeker” of “waarschijnlijk” gebruik zullen maken van een mobiele betalen-app.
Als deze trend zich voortzet, zal Europa de VS voorbijstreven aangezien daar het percentage gebruikers in de afgelopen 12 maanden stabiel is gebleven op 42%. Apps van ING zoals Twyp en Payconiq kunnen helpen de trend in stand te houden. Klanten (en niet-klanten) kunnen hiermee eenvoudig via hun mobiele apparaat betalen.
Winkelen met een smartphone of tablet heeft in 2016 ook een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt, zo blijkt uit het rapport. In Europa zegt 66% dat zij op deze manier winkelen, tegen 58% in 2015.
“De mobiele revolutie is geen bevlieging”, aldus Bright, specialist in consumer economics bij ING's eZonomics.