ING start proef met digitaal doneren via app of internetbankieren

10 december 2021 Banken.nl 3 min. leestijd

Voor velen is het ongetwijfeld een bekende situatie. Je loopt richting de supermarkt voor wat boodschappen en treft voor de ingang een collectant namens een goed doel aan. Met de beste intentie (uiteraard) moet je uitleggen dat je geen cashgeld bij je draagt en daardoor helaas geen donatie kan doen. Een situatie die voor ING-klanten mogelijk definitief tot het verleden hoort.

Klanten van de bank kunnen namelijk sinds kort “gemakkelijk en snel” digitaal doneren aan zeven verschillende goede doelen via de ING Mobiel Bankieren App en Mijn ING. ING – samen met Artsen Zonder Grenzen, Greenpeace, de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Oxfam Novib, het Rode Kruis en de Vogelbescherming – is een test gestart om te onderzoeken hoe mensen op een makkelijkere en flexibelere manier kunnen doneren.

De bank legt uit dat Nederlanders over het algemeen een vrijgevig volk zijn, maar dat het doneergedrag van mensen de afgelopen tijd veranderd is. “Mensen willen niet meer structureel voor een langere tijd aan hetzelfde goede doel vast zitten.” Volgens ING is het voor goede doelen dan ook steeds vaker een uitdaging om mensen – met name de jongere generaties – aan zich te binden.

ING start proef met digitaal doneren via app of internetbankieren

Het KWF is vervolgens met deze doelgroep om de tafel gaan zitten met de vraag hoe het doneerproces makkelijker en flexibeler gemaakt kon worden. Deze gesprekken resulteerde in het idee voor ‘digitaal doneren’. De andere goede doelen – en uiteindelijk ook ING – sloten zich vervolgens bij het project aan, waarna de bank en KWF de ontwikkeling van het nieuwe digitale donatiesproject verder hebben uitgewerkt en gelanceerd.

Goede doelen vooruit helpen

In het productenoverzicht van de ING-app en Mijn ING kunnen klanten een overzicht vinden van de goede doelen en kunnen ze ervoor kiezen om snel een donatie te doen aan het goede doel van zijn of haar keuze. Klanten kunnen – zonder ergens aan vast te zitten – zelf kiezen hoe vaak, hoe lang en hoeveel ze willen doneren.

Bij twijfel biedt de app ook een ‘donatieverkenner’. Middels deze optie kunnen donateurs en klanten van de bank “gemakkelijk en snel” kiezen aan welk goed doel ze een digitale donatie willen toen. Tot slot ervaren donateurs geen “gedoe” met het invullen van hun IBAN en hoeven ze geen (incasso)formulieren in te vullen).

“Als innovatieve bank is ING doorlopend op zoek naar nieuwe mogelijkheden die aansluiten op de (digitale) levensstijl van onze klanten”, legt Maartje Geven (Manager IT Digitale kanalen bij ING) uit. “We zijn trots dat onze collega’s samen met KWF een nieuw product hebben opgezet dat we nu gaan testen: digitaal doneren. Hiermee maken we doneren gemakkelijk en helpen we samen met onze klanten de goede doelen vooruit.

Testen en uitbouwen

De testfase loopt tot maart 2022. Het is de bedoeling dat het ‘digitaal doneren’ – op basis van de resultaten van de testfase – verder wordt geoptimaliseerd en uitgebouwd. Hierbij moet gedacht worden aan extra functionaliteiten zoals het instellen van terugkerende betalingen, het splitsen van donaties over meerdere goede doelen of thema’ of via handige ontdekken welke goede doelen het beste bij je passen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat meer goede doelen zich bij het project scharen.