ABN AMRO: Uitverkoop negatief effect op modebranche
Prijsacties zijn een beproefd concept in het Nederlandse winkellandschap. Maar de 'race to the bottom' krijgt een langduriger karakter met grote gevolgen voor de modebranche. Door de teruglopende consumentenbestedingen, de koude maand maart en het aanhoudend zwakke economische klimaat is er nog steeds sprake van omzetdalingen. Het eerste kwartaal van 2013 laat een daling van omzetvolumes zien van 10,2% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Opvallend is dat de damesmode met 12,3% het hardst daalt. Het voortdurend inzetten van prijsacties trekt consumenten wel naar de winkel, maar heeft ook ingrijpende effecten op de marges in de modebranche.
Bewuste consument wacht op uitverkoop
Uit onderzoek van ABN AMRO onder 1.300 consumenten blijkt dat 80% nog wel één of meerdere kledingstukken wil kopen. Bijna 40% wacht hiervoor echter op de uitverkoop. Hoewel de uitverkoop een periode is waarin de consument ook vaak misgrijpt, vindt 54% winkelen tijdens de uitverkoop leuk en koopt 48% dan meer artikelen. Ook koopt 36% eerder duurdere kleding in de uitverkoop en krijgen zij zo in hun perceptie meer waar voor hun geld. De meeste consumenten blijven loyaal aan 'hun' winkel: slechts 21% geeft aan tijdens de uitverkoop voor een andere winkel te kiezen.
Uitputtingsslag voor winkeliers
Steeds meer winkels beginnen eerder met de uitverkoop en zetten hogere kortingspercentages in. Vooral vrouwen zijn gevoelig voor het kopen van kleding tijdens de uitverkoop. Er is daadwerkelijk sprake van een race tussen winkeliers in het bieden van de laagste prijs. "De gevolgen zijn voor sommige winkeliers aanzienlijk. De branche wordt over de hele breedte getroffen door lagere marges. De faillissementsgraad is gestegen van 0,45% in 2007 naar 0,83% in 2012. Naar verwachting zal dit percentage zijn top bereiken in 2013 op 0,93%", stelt Michel Koster, Sector Banker Retail van ABN AMRO.
Geen regulering
De branche denkt na over verschillende initiatieven om de uitverkoop te reguleren. Dit lijkt echter tegen de tijdgeest van deregulering en verruiming in te gaan. Er is echter sprake van een zorgwekkende situatie en buitengewone maatregelen kunnen noodzakelijk zijn om het tij te keren. De consument is duidelijk: slechts 21% wil regulering middels twee uitverkoopmomenten per jaar. En 49% vindt dat winkeliers dit zelf moeten bepalen.